Het is al lange tijd een hot-topic en iedere marketeer krijgt ermee te maken: het verdwijnen van third-party cookies. Voor veel organisaties die gebruik maken van digitale advertenties is de impact groot. Er wordt hard gewerkt aan alternatieve strategieën waarin het verzamelen en gebruiken van zero- en first party data een grote rol spelen. E-mailmarketing kan een belangrijke sleutel worden in het oplossen van het datagat dat volgend jaar ontstaat. Waarom is dit zo en hoe zet je e-mail in om data te verzamelen?
Waarom zijn cookies een actueel onderwerp? Hiervoor moeten we terug naar 2019. Google besloot in dat jaar om third-party cookies in 2023 volledig uit te faseren in de Chrome browser. Deze aankondiging zorgde voor een schokgolf in de marketingwereld. Veel organisaties zijn voor hun digitale advertenties afhankelijk van third-party cookies.
Onze digitale privacy zal de komende jaren een belangrijk onderwerp blijven. Dat er nieuwe grenzen worden bepaald voor dataverzameling via online kanalen is een positieve ontwikkeling voor zowel de consument als marketeers. Initiatieven zoals die van Google, maar ook de introductie van Apple mail privacy protection zijn hierin belangrijke accelerators. Wat we niet moeten vergeten is dat de consument wel data wil delen. Uit onderzoek blijkt dat 83% van de consument bereid is om gegevens te delen in ruil voor persoonlijke ervaringen. En 80% geeft aan eerder te kopen bij merken met een persoonlijke aanpak. Hier liggen dus genoeg kansen voor marketeers.
E-mail is bij uitstek een geschikt kanaal voor het verzamelen en inzetten van zero- en first party data. We delen een aantal technieken met je aan de hand van effectieve voorbeelden.
De meest eenvoudige manier om data te verzamelen is door je doelgroep directe vragen te stellen. Bijvoorbeeld als iemand zich aanmeldt voor je nieuwsbrief. Een bij uitstek geschikt moment om te vragen in welke producten of voorkeuren iemand geïnteresseerd is, zodat de inhoud van je nieuwsbrief hiermee kan worden gepersonaliseerd. Door een incentive zoals 5% korting op de volgende aankoop aan het beantwoorden van de vragen te koppelen verhoog je de respons.
Een goed moment voor het verzamelen van data is in de onboarding e-mailjourney na een aankoop. Een mooi voorbeeld is een e-mail van Gamma die je krijgt na een aankoop in de webshop. Hierin laten ze zien waarom het delen van data relevant is.
Steeds meer merken geven klanten controle over hun data en voorkeuren. Met behulp van een preference center kunnen voorkeuren voor communicatiekanalen, contactfrequentie en persoonlijke interesses worden vastgelegd. Zorg ervoor dat je preference center direct vanuit je e-mail kan worden benaderd en pas je e-mails aan de voorkeuren van je klant aan.
Een manier om first-party data te verzamelen is door tracking pixels toe te voegen aan je e-mails. Hiermee kun je meten of iemand je e-mail opent en op welke URL’s wordt geklikt. Deze data kun je vervolgens inzetten om je communicatie te personaliseren. Hotelspecials heeft door e-mailklikprofielen op te bouwen en op basis hiervan het aanbod te personaliseren, 2,5x meer boekingen gerealiseerd.
E-mails worden steeds interactiever. En waar voorheen alleen kliks op URL’s konden worden gemeten kunnen we nu ook interactieve kliks in een e-mail meten. Daarnaast is het nu ook mogelijk om zonder de e-mail te verlaten zero-party data op te slaan. Hierdoor verlagen we de drempel om gegevens te delen en maken we e-mails nog persoonlijker en relevanter. We geven een aantal voorbeelden.
Independer wilde consumenten die al gebruik hadden gemaakt van het platform laten zien dat ze ook op hun autoverzekering konden besparen. Maar hoe doe je dat zonder dat je weet of een ontvanger een auto(verzekering) heeft? Heel simpel, we vroegen het! En op basis van het antwoord kregen ontvangers direct een gepersonaliseerd advies. Bekijk hier de case die zorgde voor een significante uplift van de conversie.
Hoe tonen we de relevantie van een extra opt-in aan, zonder af te leiden van het doel van de e-mail? En hoe verzamelen we opt-ins op een laagdrempelige manier? Deze vragen vormden de basis voor de innovatie die is toegepast in een Black Friday e-mailcampagne van bol.com. We combineerden ‘ the fear of missing out’ met een laagdrempelige opt-in mogelijkheid. Het resultaat: meer dan een verdubbeling van de opt-in conversie.
DPG Media heeft een breed aanbod van kranten en tijdschriften. Met behulp van een ‘chat’ verzamelden we voorkeuren en interesses onder bestaande abonnees en gaven we tegelijkertijd een gepersonaliseerd aanbod voor een tweede abonnement. En dat allemaal in één e-mail. Bekijk hier hoe we dit hebben gedaan.
Ga nu aan de slag met je first-party datastrategie voor volgend jaar als je dat nog niet hebt gedaan. Zorg voor een duidelijk overzicht van je databronnen, organiseer je data op een overzichtelijke manier en zorg voor persoonlijke ervaringen waarin je doelgroep centraal staat.