Leadgeneratie

Marktplaats

De klant

Marktplaats, opgericht in 1999, was in Nederland één van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en kleine en grote bedrijven. Elke dag bezoeken ruim 2.1 miljoen mensen Marktplaats. Samen kopen en verkopen zij een zeer divers aanbod aan nieuwe en gebruikte producten en diensten.

de uitdaging

Marktplaats Aanbieding, de Groupon-variant van Marktplaats, vierde zijn derde verjaardag. Marktplaats wilde dit heugelijke feit graag communiceren en daarbij zoveel mogelijk van zijn eigen gebruikers converteren naar Marktplaats Aanbieding-gebruikers. Wie jarig is, trakteert. En omdat onze doelgroep bestaat uit koopjesjagers, besloten we dat elk nieuw lid van Marktplaats Aanbieding extra korting cadeau kreeg.

De doelstelling

Overtuig zoveel mogelijk gebruikers van Marktplaats om lid te worden van Marktplaats Aanbieding, en zo de gebruikersdatabase in 1 maand met 10% te laten groeien. 

Maar hoeveel moeten we precies weggeven? En hoe communiceren we dat? Moeten we het cadeautje al voor onze prospects uitpakken of vinden ze het leuk om dat zelf te doen?

Voor de eerste test creëerden we vier proposities:

A. Alstublieft, 4 euro cadeau!

B. Alstublieft, 5 euro cadeau!

C. Open uw cadeau (4 euro achter de klik)

D. Open uw cadeau (5 euro achter de klik).

Multi variate test: 27 versies

Elke propositie leidde naar een eigen landingspagina waar de propositie was doorgevoerd en werd getest met in totaal 10 verschillende subjectlines, zodat we de conversie op de maximale open ratio konden zien. Dit werd getest op een eerste segment.

Nu we wisten welke propositie het beste werkte, wilden we verder optimaliseren. Maakte het uit welke buttonkleur we gebruikten? En, wat was de beste buttontekst? En, welke subtitel past het beste bij onze propositie?

We besloten dit te testen met behulp van multivariate testing en zo onze 3 variaties met 9 mogelijkheden door het systeem te laten optimaliseren. Zo stuurden we dus nog eens een e-mail met 27 verschillende versies naar een tweede segment.

Pas nadat we de beste subjectline, propositie en content hadden bepaald, ging onze campagne live. De bulk kreeg daarmee een compleet geoptimaliseerde e-mail.

resultaten

  •  41.4% open rate
  •  52.15% CTO
  •  3% conversiepercentage
  • 16% groei van de database162.5% hoger dan de doelstelling
  • 85% van de nieuwe leads bleef lid na de eerste maand
  • Deze campagne leverde 20 keer zoveel op als de totale kosten

Opvallend

Ons mailtje was direct zó succesvol dat de servers van Marktplaats op de eerste dag crashten en pas na 25 minuten weer online waren. Die dag lieten we de database met 12% groeien, en in de weken daarna groeide dat langzaam door tot 16%. Een unicum.

DEZE CASE WON DE DDMA E-MAIL AWARD VOOR BESTE E-MAILCAMPAGNE 2014 EN 2 SELLIGENT AWARDS.

Contact

MEer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.