Bol.com Select

Bol.com

De klant

Bol.com opende op 30 maart 1999 zijn winkeldeuren om online boeken te verkopen. Nu is bol.com een platform met 10.5 miljoen actieve klanten in Nederland en België en meer dan twintigduizend partners die verkopen via bol.com. Met meer dan 22 miljoen artikelen verandert bol.com retail om zo het leven van consumenten makkelijker te maken.

De uitdaging

Met Select kunnen bol.com klanten gebruik maken van extra bezorgopties en speciale korting op geselecteerde producten. Zorg ervoor dat consumenten de toegevoegde waarde gaan zien van Select in hun dagelijkse leven. Bedenk een e-mail campagne die op lange termijn flexibel en schaalbaar ingezet kan worden. Focus primair op acquisitie van nieuwe Select-leden.

De uitdaging

Op ongemak zit niemand te wachten. Toch schieten er rondom online shoppen en bezorgen best wel wat ongemakken te binnen. Zo zijn daar: eindeloos prijsvergelijken, lang op je pakje wachten, het pakje alsnog ergens moeten gaan halen of dat iemand anders met je pakje aan de haal gaat.

Als deze ongemakken én gevolgen van dien zijn natuurlijk ook te voorkomen. Heel makkelijk, door te kiezen voor het voordeel van Select. Voor 9,99 per jaar krijgen klanten het hele jaar door korting op populaire artikelen en ontvangen deze thuis wanneer zij willen, ook dezelfde dag, ‘s avonds of op zondag, zonder extra bezorgkosten.

Probleemstelling

Zorg ervoor dat consumenten de toegevoegde waarde gaan zien van Select in hun dagelijkse leven. Bedenk een e-mail campagne die op lange termijn flexibel en schaalbaar ingezet kan worden. Focus primair op acquisitie van nieuwe Select-leden.

 

Opzet campagne

De kern van deze campagne is om de behoefte van de klant te verbinden aan de voordelen van Select. Zo spelen we met Select-voordeel e-mails direct in op waarom Select voor jou relevant is, en verbinden we de klantbehoeftes die bestaan rond Kerst en Sinterklaas op een interactieve manier aan de Select-voordelen met one-off Feestdagen e-mails. Daaromheen worden Select interactieve quiz e-mails verstuurd om de voordelen op een speelse en interactieve manier onder de aandacht brengen. De campagnes moeten technisch schaalbaar ingeregeld zijn. Zodat bij uitbreiding van Select voordelen, nieuwe campagnes makkelijk toegevoegd kunnen worden.


1. Trigger based e-mails

Deze schaalbare e-mails worden verzonden op basis van gedrag van klanten, om daarmee aan te geven waarom Select voor jou relevant is.  Zien we in het slimme algoritme dat een klant een koopjesjager is? Dan laten we zien dat Select de oplossing is voor voordeel op je aankopen. Door de nadruk te leggen op één voordeel van Select in de e-mails, wordt het voordeel tastbaar en voegt het emotie toe. In totaal zijn er 7 verschillende Select voordeel e-mails gemaakt om in te spelen op verschillende typen klantgedrag. Heeft een klant bijvoorbeeld betaald voor avond bezorging? Dan krijgt hij/zij een e-mail waarin – met een knipoog – staat dat je altijd je pakketje zelf kan aannemen, gratis met Select.

2. Feestdagen e-mails

Met deze e-mails spelen we in op de behoeftes van klanten tijdens feestdagen om zo de waarde van de Select te laten zien. Zo wordt tijdens de Sinterklaasperiode de vaardigheden als ‘hulpsinterklaas’ bij klanten getest. ‘Ojee, gaat de Sint wel met jou in zee?’ In deze quiz zijn op een interactieve en creatieve manier de Select-voordelen verwerkt. Zoals het voordeel van gratis retourneren wanneer iemand twee dezelfde cadeautjes ontvangt. De boodschap: met Select loopt jouw Sinterklaasperiode op rolletjes.

voorbeeld bol.com Select Sint campagne

3. Select interactieve quiz e-mails

Select maakt het leven van consumenten makkelijker. Om klanten dit zelf te laten ervaren ontwierpen wij een quiz.  In deze schaalbare interactieve e-mail kunnen klanten aan de hand van een quiz ontdekken welke voordelen Select voor hen biedt.

Het unieke aan deze campagne is dat heel sterk de aansluiting wordt gezocht bij het dagelijks leven en de situatie van de klant. Door verschillende criteria te definiëren en combineren, bereiken we klanten op het juiste moment met de juiste boodschap. Door daarnaast kinetic en interactieve mails te versturen, worden klanten op een creatieve manier overtuigd van de waarde van Select voor hun dagelijks leven.

voorbeeld bol.com acquisitie

Resultaat

Met deze campagnes spelen we op de juiste manier in om de behoefte van de klant te verbinden aan de voordelen van Select. Om zo het leven van klanten van bol.com makkelijker te maken. Op drie punten maken we het verschil:

  • Data gedreven aanpak om de voordelen van Select tastbaar te maken
  • Schaalbare e-mail campagnes die flexibel en interactief zijn
  • Door slim algoritme, hyper persoonlijke boodschap mogelijk

De campagneresultaten van de Select voordeel e-mails zijn geweldig! Zo was de conversie ten opzichte van eerdere Select mailings 11% hoger, en de click-to-open ratio was maar liefst 121% hoger. Ook werden er 17% meer klanten bereikt door gebruik te maken van nieuwe triggers.

De feestdagen e-mails presteren ook zeer goed. Click to open ratio is 200% hoger dan eerdere mailings en de conversiedoelstelling is ruimschoots overtroffen! Ook uit de reacties en de waardering van klanten blijkt het doorslaand succes van deze campagne.

Een greep uit de reacties op de Sinterklaasquiz:

  • Heel leuk gedaan met die Sint-rijmpjes erbij!! Aantrekkelijk. En sommigen trek je ermee over de "aankoop-streep" denk ik, doordat het verleidelijker wordt gemaakt. Voor mijzelf is het een heel vrolijke en gezellige benadering. En ga straks misschien toch nog even op de site kijken. ;-) Het werkt
  • Ben eigenlijk nooit op zulke dingen happig. Maar dit is wel héél erg grappig.

Contact

Meer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.