Zo verzamel je klantdata

Het is geen nieuws meer: data en marketing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor marketeers is data onmisbaar voor het bepalen van de timing, boodschap, doelgroep en kanalen van een campagne. Er is al veel geschreven over hoe je data zo effectief mogelijk inzet. Maar de stap daarvoor is minstens zo belangrijk: hoe zorg je dat alle data die je nodig hebt beschikbaar is in je campagne tool? Aan de hand van Selligent Marketing Cloud laten we zien hoe je in no-time relevante en waardevolle klantdata verzamelt.


Quick win: kwalificeer je e-maildata

Goed nieuws, want waarschijnlijk heb je al een hoop data tot je beschikking. De meeste campagne tools verzamelen namelijk al data zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. Zo worden het verzendmoment, opens (en het tijdstip van openen), het gebruikte device en kliks allemaal al standaard vastgelegd. Maar voor het creëren van een relevant klantprofiel, is alleen deze data niet genoeg. Want een klik vertelt nog niet álles over je klant.

Een relatief makkelijke manier om meer uit deze data te halen, is door te kwalificeren. Voeg metadata aan je links toe, zodat je ze kunt categoriseren. Zo kun je trends gaan zien en krijg je dieper inzicht in je ontvangers. Je kunt bijvoorbeeld zien welke ontvangers vaker klikken op links in de categorie multimedia of welke ontvangers vaker klikken op links over kleding.

Mogelijkheid 1: geef links een tag
Selligent Marketing Cloud biedt twee mogelijkheden om links te kwalificeren. De eerste mogelijkheid is om aan een probe (link) een tag mee te geven. Deze tags kun je zelf definiëren en vervolgens gebruiken om analyses mee uit te voeren. Je verzamelt dan zelf de klikdata en gebruikt deze om een klantprofiel op te bouwen.

Mogelijkheid 2: automatiseren met Taxonomy
Daarnaast kun je Selligent ook zelf klantprofielen laten opbouwen met behulp van Taxonomy. Hiermee definieer je een vaste set met tags of categorieën. Per link geef je aan welke categorieën je hieraan wilt koppelen. Dit kunnen ook meerdere tags zijn. Ook artikelen uit een Article List kun je voorzien van Taxonomy categorieën. Zo krijgen alle links die bij dat artikel horen automatisch de juiste tags toegewezen.

Selligent doorloopt één keer per dag alle kliks en onthoudt per ontvanger op welke categorieën is geklikt. Met deze data berekent Selligent ook een top 5 van de meest geklikte categorieën in de afgelopen 90 dagen. Zo worden de actuele interesses van je ontvangers vastgelegd en kun je deze gebruiken voor eventuele vervolgacties.

Handig dus, want Taxonomy houdt voor iedere ontvanger een set data bij. Ook data als wanneer en hoeveel e-mails iemand ontvangen heeft, kliks en of (en wanneer) ze zijn geopend. Maar ook bijvoorbeeld wanneer iemands laatste transactie heeft plaatsgevonden.


Ná de klik in e-mail: dataverzameling op websites

Selligent verzamelt dus automatisch al veel data waar je best wat mee kunt als je het slim inzet. Maar het betreft enkel data die te maken heeft met verstuurde e-mails. De ontvanger wordt alleen gevolgd tot aan de klik in de e-mail. Maar wat de ontvanger ná die klik doet – bijvoorbeeld op een landing page – is minstens zo interessant. Deze data wil je óók verzamelen.

Volg websitebezoekers met de Site-module
Met de Site-module van Selligent kun je ontvangers ook volgen op webpagina’s. Met cookies worden bezoekers van je website gevolgd en wordt voor elke bezoeker een profiel opgebouwd. Zo wordt bijgehouden wat de gemiddelde duur is van verschillende sessies, het aantal bezoeken en welke pagina’s de bezoeker heeft bekeken. Daarnaast kun je zien met welk device iemand een webpagina bezoekt, wat de herkomst van het bezoek was en welke zoektermen zijn gebruikt binnen de website.

Dit wordt voor elke bezoeker gedaan, ongeacht of deze bekend is in Selligent. Wanneer een bezoeker zich bekend maakt – door bijvoorbeeld in te loggen of zijn e-mailadres ergens in te vullen – wordt een koppeling gemaakt met Selligent. Vanaf dat moment is binnen Selligent het in Site opgebouwde profiel te gebruiken voor campagnes.

Je kunt deze data bijvoorbeeld inzetten om op de website gepersonaliseerde content aan te bieden. Dit is natuurlijk met name interessant voor herkende bezoekers. Want dan kun je het opgebouwde Site-profiel binnen Selligent ook koppelen aan data die je eerder al had verzameld van je bezoekers via kanalen als e-mail.

Trackdata opslaan met WebSensors
Daarnaast biedt Selligent nog een andere mogelijkheid om bezoekers te blijven volgen op webpagina’s. Door WebSensors in te zetten kan trackdata van websites worden afgevangen. WebSensors zijn een JavaScript-oplossing voor het tracken van bezoekers op een website die niet direct – bijvoorbeeld door middel van de Site-module – aan Selligent zijn gekoppeld.

Het werkt heel simpel: aan de link in de e-mail die naar de website verwijst, wordt een extra parameter toegevoegd. Wanneer de bezoeker dan op de website terecht komt, staat er een initiatie-JavaScript klaar die een cookie plaatst op basis van die extra parameter. Daarin staan gegevens over de e-mail, de journey en het user-ID van de bezoeker. En op andere plaatsen op de website plaats je een tracking-JavaScript die de gebruiker blijft volgen en alle cookies terugkoppelt naar Selligent.

Je hoeft natuurlijk niet elke pagina van een tracking-script te voorzien. Alleen de pagina’s die volgens jou essentieel zijn voor het begrijpen van het pad dat de bezoeker doorloopt. Denk aan productpagina’s, shopping carts of orderbevestigingspagina’s. Want uiteindelijk is het meten van de conversie natuurlijk het meest essentieel.


Verschillende websensors

Er zijn twee typen WebSensors. Een algemene sensor en een shopping sensor.
Shopping sensor
De shopping sensor kent een aantal vaste parameters die te maken hebben met online aankopen zoals ProductID, Quantity, Price, en Category. Wanneer je een shopping websensor gebruikt, wordt de waarde van de conversie automatisch aan je verzendcampagne gekoppeld.
Algemene sensor
De algemene sensor heeft vijf parameters die je naar eigen inzicht kunt gebruiken. Omdat je deze parameters zelf kunt definiëren, kunnen ze in iedere campagne voor andere doeleinden worden ingezet.
Gebruik Google Tag Manager
Omdat WebSensors eigenlijk stukjes JavaScript zijn die op bepaalde pagina’s geplaatst worden, kun je Google Tag Manager gebruiken om WebSensors op je website uit te rollen. Google Tag Manager plaatst scripts voor Google Analytics, maar biedt ook de mogelijkheid om andere scripts te plaatsen. Je kunt Tag Manager dus gebruiken om de plaatsing van de WebSensors en de waardes van de paramaters te configureren.  
Let op: WebSensors werken met cookies en JavaScript. Als een bezoeker geen cookies accepteert of JavaScript niet ingeschakeld heeft, kan hij niet gevolgd worden.


Google Analytics
Een andere methode om de bezoekers op je website te volgen is met behulp van Google Analytics. Het voordeel van Google Analytics is dat je hiermee niet alleen bezoekers vanuit e-mail kunt volgen, maar ook vanuit andere kanalen zoals Google Search, banners en social media.  

Een nadeel is wel dat in Google Analytics de verzamelde data niet gepersonaliseerd is. Maar als je de tagging op een slimme manier inzet, kun je wel doelgroepen definiëren. Wanneer je deze segmentering doorvoert naar bijvoorbeeld e-mail of andere kanalen, weet je vervolgens dus wel hoe je de verschillende doelgroepen moet benaderen.

Ook voor het opzetten van de UTM-codes kan Selligent een goede hulp zijn. Met webtrackers kun je standaard UTM-parameters laten toevoegen aan de links naar je website. Dit kunnen naast tags voor Google Analytics ook tags voor LiveIntent of NedStat zijn.


Webtrackers instellen

Bij het instellen van een WebTracker gebruik je de campaign en message tags voor het vullen van de verschillende tags. Bijvoorbeeld:
- CAMPAIGN.TAG als utm_campaign
- MESSAGE.TAG als utm_content
- “email” c.q. “microweb” op basis van SYSTEM.TEMPLATETYPE als utm_medium

Dataverzameling in apps

Er zijn dus verschillende manieren om vanuit e-mails en webpagina’s data te verzamelen. Maar hoe zit het met apps? Want deze zijn minstens zo interessant voor het verzamelen van klantdata.

Firebase en Selligent
In principe bestaat een app ook uit een aantal pagina’s waar een bezoeker door kan navigeren. Standaard zullen deze niet getrackt worden. Maar als je de Firebase Software Development Kit (SDK) van Google Analytics in je app opneemt, dan dan kun je de statistieken bekijken in Google Analytics.

Ook Selligent heeft een SDK die je kunt opnemen in je app. Wanneer je dan vanuit Selligent een push- bericht naar een mobiele app stuurt, zullen de Open-gegevens teruggestuurd worden naar Selligent.


Nieuw: interactie in e-mails meten

Kortom, genoeg mogelijkheden om klantdata te verzamelen in jouw campagne tool. Door je data te kwalificeren, en de klant te volgen op webpagina’s en binnen apps met trackers, kun je een waardevol klantprofiel opbouwen. En de mogelijkheden worden alleen maar groter. Want ook de ontwikkelingen op het gebied van e-mail staan niet stil.

Tegenwoordig kun je met kinetic design allerlei interactieve elementen toevoegen aan e-mails. Denk bijvoorbeeld aan video’s, sliders en carrousels.  Het is zelfs mogelijk om formulieren in e-mails op te nemen. Zo kan een klant bijvoorbeeld direct vanuit een abandoned shopping cart e-mail een transactie afronden zonder dat hij de e-mail hoeft te verlaten. Een e-mail wordt op die manier een soort mini-app.

Dit betekent dat de ontvanger steeds meer tijd binnen het kanaal e-mail gaat doorbrengen. En die interactie wil je natuurlijk óók meten. Welke stappen heeft hij doorlopen, welke acties heeft hij uitgevoerd en op welk moment is hij (eventueel) afgehaakt? Het meten van deze interactie is momenteel nog niet mogelijk, maar RapidSugar is bezig met de ontwikkeling van een ‘InteractionSensor’. Deze zal – op een vergelijkbare manier als WebSensors voor webpagina’s – de interacties binnen e-mail meetbaar maken.


Interactionsensor: Zo werkt het

Om de InteractionSensor te laten werken wordt een InteractionSensor-tabel opgezet en een journey die gegevens vanuit de e-mail opvangt. Deze gegevens zullen niet via JavaScript maar met ‘meetpixels’ doorgestuurd worden. Hierbij worden de nodige systeemgegevens – zoals campaign-ID, user-ID en list-ID – verzameld en gecombineerd met een vijftal vrij in te vullen parameters. Deze worden vervolgens doorgegeven naar de InteractionSensor. De verzamelde gegevens kunnen gebruikt worden voor vervolgacties – zoals in opvolgende e-mails – en voor analyses.

Meer weten?

Wil je meer weten over het verzamelen van klantdata, onze InteractionSensor of het opzetten van prijswinnende campagnes? Neem contact met ons op en laat je vrijblijvend adviseren.

Contact

MEer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
Privacystatement© 2019 Rapidsugar is ISO27001 en ISO9001 gecertificeerd
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.