Verslag van Emerce E-day; van bots en drones tot aan AI en voice

Donderdag 11 oktober jl. waren we aanwezig bij de Emerce E-day. De eerste uitdaging was het kiezen van een programma aangezien er maar liefst 7 stages met zeer uiteenlopende onderwerpen op het programma stonden. Hieronder een verslag van onze dag die vooral in het teken van AI en Voice stond.

 

De toekomst is stuk

De opening-keynote in een uitverkochte Kromhouthal werd verzorgd door Andrew Keen, schrijver van 4 boeken en criticaster van de digitale revolutie. Hij beweert dat het internet vrijheid beloofde, kansen voor iedereen en een betere verdeling van de rijkdom. Maar in plaats daarvan hebben we super-bedrijven als Google, Apple en Amazon gecreëerd en een narcistische wereld met sociale media.

Net zoals we de nadelige gevolgen van industriële revolutie grotendeels hebben kunnen repareren, is het volgens Keen ook nog mogelijk dit te doen met de digitale revolutie. Hij zoekt dit vooral in (belasting)wetgeving, een gelijkconcurrentiespeelveld, educatie en sociale verantwoordelijkheid door businessleaders.

Tijd is schaars

Vervolgens zijn we naar een break-out sessie gegaan van Marktplaats met Jeroen Jonker Roelants. Jeroen gaf aan dat de tijd van consumenten ontzettend schaars is en dat met name platformen als Netflix,LinkedIn en Instagram strijden om de aandacht van de consument. Door een bepaalde mate van verslavende onzekerheid of we de juiste informatie vinden,door bijvoorbeeld het gebruik van timelines, houden deze platformen bezoekers vast.  

Toch blijkt een gebruiker zijn grens te hebben en slaat een tevreden gevoel om naar ontevredenheid tijdens langer gebruik. Daarom pleit Jeroen en dus Marktplaats voor minder maar effectiever gebruik. Met technieken als AI, Blockchain en Internet of Things kan de bestede tijd zelfs naar nihil worden teruggebracht.

The Age of Assistance

Peter Bavinck van Google opende met de voorspelling dat in 2020 het aantal aan internet gekoppelde apparaten per persoon gemiddeld 26 zal bedragen en het feit dat 59% van de Amerikaanse consumenten weleens een digitale assistant gebruikt. Daarom zet Google vol in op Google Assistant met Google Home als slimme hardware. De acceptatie van Voice als nieuwe technologie gaat razendsnel en de grote merken als Andrelon, BOL en Nike komen nu dagelijks met nieuwe toepassingen.      

Be skeptical about AI

Gilad Lotan van Buzzfeed nam ons mee naar zijn dagelijkse praktijk als data scientist van een grote uitgever. Zijn belangrijkste take-aways waren van een open-deur niveau, namelijk dat experimenteren en data essentieel zijn en dat de menselijke factor in AI belangrijk blijft.

Mvp, mvp, mvp en nog eens MVP

Wouter Stokkel van de ANWB liet zien hoe ze een succesvol en prijswinnend kampeerplatform hebben opgebouwd. De sleutel van het succes lag in het incrementeel ontwikkelen van het platform met iteraties in plaats van het wachten tot een compleet en totaal product. Start met een minimum viable product (mvp) en bouw daar steeds iets verder op door. Ook liet Wouter zien dat er procentueel te veel bezoekers wegvielen in de salesfunnel bij het boekingsproces. Dit hebben ze onderzocht en het missen van een iets praktisch als een I-deal mogelijkheid bij de betaling bleek het lek te zijn.

Voice toepassing voor NS

Merkle presenteerde een case over de Voice Assistant van NS. Als inleiding daarop gaven ze aan dat de verwachting is dat in 2019 20% van de bekende merken afscheid nemen van hun App en in 2020 30% van het web browsen niet meer via een scherm gebeurt. Het project bleek vooral een kwestie te zijn van durf als de juiste mindset, het koppelen van CRM data aan Voice en het met vallen en opstaan leren kennen van Dialogflow als developerstool.

 

Kortom, een interessante dag met vele invalshoeken met als voornaamste boodschap dat Voice een ontwikkeling is die heel hard gaat en grote invloed gaat hebben op de manier waarop wij onze huidige digitale apparaten gebruiken.    

Contact

MEer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
Privacybeleid© 2018 Rapidsugar is ISO27001 gecertificeerd
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.