In 2013 introduceerde Gmail tabbladen waarmee onderscheid gemaakt wordt tussen persoonlijke e-mail, social berichten, updates en promotionele berichten. Handig voor ontvangers, maar een enorme uitdaging voor marketeers. Opvallen in de inbox werd in één klap een stuk lastiger tussen alle commerciële berichten en verscholen in een secundair tabblad.
Gelukkig komt daar nu verandering in. Gmail heeft deze week een update uitgebracht met maar liefst 5 nieuwe functionaliteiten waarmee je e-mails extra kunnen laten opvallen in de inbox en de ontvangers beter kunt informeren en inspireren al voordat ze je e-mail openen. Vanaf nu kun je het verschil maken in de inbox met een afbeelding, aanbieding, kortingscode, countdown en je logo. Ontvangers weten straks dus gelijk waarom ze jouw e-mail moeten openen. Daarnaast krijgen e-mails die gebruik maken van de nieuwe functionaliteiten in de inbox voorrang op berichten zonder deze toevoegingen. Genoeg redenen dus om hier snel mee aan de slag te gaan!
Er zijn 5 functionaliteiten toegevoegd aan de Promotions Tab. Alle functionaliteiten zijn optioneel, dus je kunt zelf bepalen van welke nieuwe features je gebruik maakt.
Je kunt zelf een afbeelding kiezen waarmee je de ontvangers in de inbox een voorproefje van de e-mail kunt geven.
Wil je een aanbieding promoten? Je kunt teksten zoals ‘10% korting’ en ‘1+1 gratis’ toevoegen die in een opvallende groene badge wordt weergegeven.
Als je gebruik maakt van (gepersonaliseerde) kortingscodes kun je die in een grijze badge laten weergeven.
Geef je ontvangers inzicht in de looptijd van acties met behulp van een countdown. De ideale manier om urgentie te creëren. Bijkomend voordeel is dat e-mails met een countdown bovenaan in de Promotions Tab worden weergegeven als de e-mail is verzonden én vlak voordat de aanbieding verloopt.
Tot slot is het vanaf nu ook mogelijk om je bedrijfslogo weer te geven in de inbox. Hiermee herkennen ontvangers e-mail van je merk in één oogopslag.
Je kunt gebruik maken van de nieuwe functionaliteiten door een stukje HTML-code toe te voegen aan de broncode van je e-mail. Kun je zelf geen code schrijven? De bekende e-mail test tools Litmus en E-mail On Acid hebben builders waarmee je de code die je nodig hebt gemakkelijk kunt genereren. Uiteraard kunnen onze e-mail developers je hier ook bij helpen.
Tot slot, iets om rekening mee te houden is dat de nieuwe functionaliteiten op dit moment alleen zichtbaar zijn in de Gmail-app en Gmail Tabs voor zowel IOS als Android. Ontvangers die je e-mail op desktop openen zien de functionaliteiten nog niet. Dit staat wel op de planning, maar voor wanneer is nog niet bekend.