DDMA Nationale e-mail benchmark 2019

Ben jij ook nieuwsgierig hoe de prestaties van jouw e-mails zich verhouden tot de Nederlandse markt? Vast wel. Dat is precies waarom de commissie E-mail van DDMA de Nationale E-mail Benchmark heeft gemaakt. We hebben een de highlights van de Benchmark voor je op een rij gezet. Het hele rapport kun je downloaden op de website van DDMA.

Infographic DDMA E-mail Benchmark 2019
Omvang: meer succes met kleine campagnes

Campagnes van een kleine omvang (500 – 1.000 mails) worden 10% meer geopend (COR). Het lijkt erop dat deze campagnes beter zijn toegesneden op hun publiek en relevanter zijn voor de lezer. Campagnes met een omvang van 1.000 – 5.000 mails komen met 35% het meest voor. Hoe groter de campagnes zijn, hoe lager de gemiddelde open- en klikratio’s.

 

Frequentie: aantal campagnes is gedaald

Bedrijven die 1 tot 10 campagnes per jaar versturen, hebben de beste open- en klikratio’s. Van de onderzochte organisaties verstuurde 44% 1 tot 10 campagnes per jaar. 35% verstuurde tussen de 11 en 50 campagnes en 21%verstuurde meer dan 50 campagnes per jaar. Het gemiddelde aantal verstuurde campagnes per bedrijf is sterk gedaald naar van gemiddeld 63 naar 50 campagnes per jaar. Veruit de meeste e-mailcampagnes worden verstuurd door mediabedrijven en retailers. Samen zijn ze goed voor 41% van alle campagnes.

 

Timing: ‘s ochtends versturen, ‘s middags openen

76% van alle campagnes werd verstuurd tijdens kantooruren. E-mails worden het meest geopend in de middag om 16.00, terwijl er een piek te zien is in de verzending in de ochtend. 08.00 uur ‘s ochtends is veruit het meest populaire verzendmoment van de week, vooral voor e-commerce bedrijven (64%van hun campagnes gaan er op dat tijdstip uit). Op zondag worden e-mails beduidend minder geopend. De maand mei zorgt voor een lichte dip in de klikratio’s, net als vorig jaar.

 

Technieken: responsive design en dynamische content meest gebruikt

De benchmark laat zien dat het gebruik van nieuwe technieken de open- en klikratio’s verbeteren, in het bijzonder voor mobiel gebruik. Zo verhoogd een gepersonaliseerde onderwerpregel de open ratio’s (COR) gemiddeld met 10% en worden campagnes met dynamische content 14% meer geopend op mobiel.Toch wordt de gepersonaliseerde onderwerpregel door slechts 8% gebruikt, wat wel meer is dan vorig jaar. Responsive design is de meest gebruikte techniek met 89%, gevolgd door dynamische content met 41%. De branches die deze technieken het meest inzetten zijn horeca, telecom en FMCG.

 

Mobiel gebruik: buiten kantooruren is mobiel populairder

Van alle campagnes wordt 37% geopend op een mobiel apparaten 63% op een desktop. De top drie branches waarvan de campagnes het meest op mobiel geopend worden zijn horeca (54%), e-commerce (51%) en retail gemixt(zowel on- als offline, 49%). FMCG heeft grootste toename in aantal mobiele kliks (47%). E-mailcampagnes verstuurd buiten kantooruren worden vaker geopend op een mobiel. Op werkdagen worden de meeste mails op een mobiel geopend in de avonduren tussen 17.00 en 21.00 (48%). In het weekend piekt het aantal opens inde ochtend tussen 06:00 en 08:00 (52%).

Over de DDMA Nationale E-mail Benchmark

De Nationale E-mail Benchmark is een initiatief van de Commissie E-mail van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, en is uitgevoerd door Vision2B. De analyse beslaat 4,2 miljard e-mails verdeeld over 167.000 e-mailcampagnes verstuurd door 2.923 organisaties tussen 1 januari 2018 tot en 31 december 2018. Deze data zijn beschikbaar gesteld door zes e-mailservice providers (ESP’s) die daarmee een substantieel deel van het totaalaantal verstuurde e-mailcampagnes in de Nederlandse markt vertegenwoordigen.

Wil je de hele benchmark doornemen? Download deze dan op de website van DDMA.

Contact

MEer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
PrivacystatementCertificering© 2019 RapidSugar
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.