Speel jij in op de dark mode?

Het hing al een tijdje in de lucht en met de introductie van iOS 13 heeft de dark mode een definitieve plek gekregen op de devices van je klanten. Een nieuwe factor om rekening mee te houden bij het ontwerpen van e-mails.

Wat is het eigenlijk?

Dark mode is een instelling op je telefoon, tablet of desktop die je kunt aanzetten. Door de dark mode aan te zetten kun je het kleurenschema van o.a. je berichten aanpassen. Het gebruikt een donkere achtergrond met lichte voorgrond, daardoor wordt het blauwe licht van het scherm geminimaliseerd. Hiermee wordt de leesbaarheid verbeterd en wordt de belasting op je ogen verminderd. Als je een OLED scherm hebt, dan wordt ook de batterijduur van je toestel verbeterd. De gebruiker kan zelf kiezen welke modus men wil gebruiken op welk device en op welk moment.

Hoe kan ik als marketeer hierop inspelen?

Als je hierop wil inspelen, dan komt daar wel wat bij kijken. Niet alle e-mail clients die een dark modus aanbieden, doen dat op dezelfde manier. Dat betekent dat een oplossing voor de ene e-mail client niet altijd geschikt is voor een andere client. De uitdaging is om een oplossing te vinden die voor alle ontvangers geschikt is. We hebben een overzicht gemaakt van de verschillende manieren waarop e-mail clients op dark mode reageren.

Bron: sidemail.io

Ons advies

Op dit moment zijn er nog geen cijfers bekend over het daadwerkelijke gebruik van de dark mode. Het is daardoor een afweging welke investering je op dit moment wil doen om je template dark-mode-proof te maken.
Een eerste stap kan zijn om logo’s en beelden met transparante achtergrond te gebruiken. Daardoor worden deze beelden en logo's met een donkere achtergrond getoond. Heeft jouw merk een donker logo, dan bestaat de kans dat je moet kiezen voor het vertonen van het logo in een andere kleur die wel zichtbaar blijft op een donkere achtergrond.

Een meer impactvolle afweging is om bepaalde delen (blokken) van je e-mail template of het volledige template in een dark design te maken. Op die manier houd je zelf de controle over hoe jouw e-mail wordt getoond binnen de donkere modus.

Wij helpen je uiteraard graag om jouw e-mails weer helemaal up to date te maken. Doe een gratis E-mail quickscan en je hoort van ons welke acties wij adviseren om weer te shinen in de donkere (en lichte) inbox van je klanten.

Contact

MEer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
Privacystatement© 2019 Rapidsugar is ISO27001 en ISO9001 gecertificeerd
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.