Het hing al een tijdje in de lucht en met de introductie van iOS 13 heeft de dark mode een definitieve plek gekregen op de devices van je klanten. Een nieuwe factor om rekening mee te houden bij het ontwerpen van e-mails.
Dark mode is een instelling op je telefoon, tablet of desktop die je kunt aanzetten. Door de dark mode aan te zetten kun je het kleurenschema van o.a. je berichten aanpassen. Het gebruikt een donkere achtergrond met lichte voorgrond, daardoor wordt het blauwe licht van het scherm geminimaliseerd. Hiermee wordt de leesbaarheid verbeterd en wordt de belasting op je ogen verminderd. Als je een OLED scherm hebt, dan wordt ook de batterijduur van je toestel verbeterd. De gebruiker kan zelf kiezen welke modus men wil gebruiken op welk device en op welk moment.
Als je hierop wil inspelen, dan komt daar wel wat bij kijken. Niet alle e-mail clients die dark mode aanbieden, doen dat op dezelfde manier. Dat betekent dat een oplossing voor de ene e-mail client niet altijd geschikt is voor een andere client. De uitdaging is om een oplossing te vinden die voor alle ontvangers geschikt is. We hebben een overzicht gemaakt van de verschillende manieren waarop e-mail clients op dark mode reageren.
Op dit moment zijn er nog geen cijfers bekend over het daadwerkelijke gebruik van de dark mode. Het is daardoor een afweging welke investering je op dit moment wil doen om je template dark-mode-proof te maken.
Een eerste stap kan zijn om logo’s en beelden met transparante achtergrond te gebruiken. Daardoor worden deze beelden en logo's met een donkere achtergrond getoond. Heeft jouw merk een donker logo, dan bestaat de kans dat je moet kiezen voor het vertonen van het logo in een andere kleur die wel zichtbaar blijft op een donkere achtergrond.
Een meer impactvolle afweging is om bepaalde delen (blokken) van je e-mail template of het volledige template in een dark design te maken. Op die manier houd je zelf de controle over hoe jouw e-mail wordt getoond binnen de donkere modus.
Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag om weer te shinen in de donkere (en lichte) inbox van je klanten.