BIMI HANDLEIDING

ZET BIMI AAN IN 5 STAPPEN

Gmail heeft aangekondigd dat het per direct voor alle gebruikers de nieuwe BIMI-standaard gaat ondersteunen. BIMI (Brand Indicators for Message Identification), een initiatief van onder andere Google, laat bedrijven hun logo’s als een pictogram weergeven naast de namen van de afzenders van e-mails die ze verzenden. Zo weet de ontvanger zeker dat het mailtje echt van die afzender komt. Het doel van BIMI is dus om echte en nep-mailtjes van elkaar te kunnen onderscheiden. Het bijkomende voordeel voor e-mailmarketeers is dat je met het logo meer op kunt vallen in de inbox. We leggen in vijf stappen uit hoe je BIMI aan zet.

STAP 1: IMPLEMENTEER DMARC AUTHENTICATIE

DMARC is een authenticatie methode die de authenticatie door middel van SPF en DKIM controleert en ontvangende mail servers vertelt hoe ze om moeten gaan met met e-mails waarvan de authenticatitie faalt. Om BIMI te gebruiken is het noodzakelijk om een DMARC policy geïmplementeerd te hebben.

STAP 2: SELECTEER EEN LOGO VOOR DE INBOX

Het gekozen logo moet aan een aantal eisen voldoen:


Nadat je het logo hebt opgemaakt, moeten nog een aantal aanpassingen in de XML code worden gedaan:



STAP 3: DNS IMPLEMENTATIE BIMI RECORD

Een BIMI DNS record ziet er als volgt uit : ”selector._bimi.brand.com TXT “v=BIMI1; l=https://brand.com/logo.svg;a=;”

Mocht het zo zijn dat er organisatie breed maar één BIMI logo zal worden gebruikt, dan kan het BIMI record worden gecreëerd zonder een selector en ziet het er als volgt uit: ”_bimi.brand.com TXT “v=BIMI1; l=https://brand.com/logo.svg;a=;”

De componenten van het BIMI record zijn als volgt:

STAP 4: BIMI HEADER TOEVOEGEN AAN E-MAILS

In het geval dat er in stap 3 wordt gekozen voor een selector op het BIMI record zal er een BIMI-selector header moeten worden toegevoegd aan de e-mail. Bij de default implementatie is deze stap niet noodzakelijk.

Voorbeeld van een BIMI-selector header: BIMI-Selector: v=BIMI1; s=juni2020;

Het record is als volgt opgebouwd: <headername>: v=<version>; s=<selectorname>;

STAP 5: VERIFIED MARK CERTIFICATE (VMC) AANVRAGEN

De laatste stap is het laten verifiëren van het logo, zodat wordt vastgesteld dat dit logo echt van jouw bedrijf is. Er zijn op dit moment twee organisaties die een Verified Mark Certificate (VMC) voor BIMI mogen afgeven. Deze partijen zijn: Entrust and Digicert.

Na goedkeuring door één van deze partijen, ontvang je een Privacy Enhanced Mail (PEM) bestand.

Voeg eventuele andere tussentijdse certificaten die je krijgt toe aan dit PEM-bestand. Upload het PEM-bestand (samen met de bijgevoegde bestanden) op jouw openbare webserver en noteer de URL van het PEM-bestand. Je gebruikt de URL in het BIMI TXT-record.

Heb je hulp nodig bij het implementeren van BIMI? Neem dan contact met ons op.

Contact

Meer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.