RapidSugar | Het e-mail performance bureau

Litmus E-mail Rapport 2017: vijf interessante ontwikkelingen

Litmus, het bedrijf achter de veelgebruikte e-mail test tool met dezelfde naam, brengt jaarlijks een uitgebreid rapport uit met de belangrijkste e-mailtrends. Ook dit jaar trakteert het State of Email Report van Litmus ons weer op een overzicht van de nieuwste ontwikkelingen, interessante inzichten en een kijkje in de toekomst van internet en e-mail. Dit is natuurlijk niet alleen voor ons belangrijk, maar ook voor onze klanten. Aan de hand van de nieuwste ontwikkelingen kunnen we samen werken aan nóg relevantere, interessantere en dus betere e-mailcampagnes. We zetten daarom de belangrijkste bevindingen uit het Litmus rapport op een rij.

HTML5 video ondersteuning op IOS 10
Dankzij ondersteuning voor HTML5 video op IOS 10, het huidige Apple besturingssysteem, is het in Apple Mail mogelijk om video direct in e-mail in te sluiten. Hierdoor kan de ontvanger de content gelijk bekijken, zonder daarvoor te hoeven klikken. Dit verhoogt de kans dat de content bekeken wordt aanzienlijk.

Mogelijkheid gebruik andere e-mailclients in IOS 10
Voor de eerste keer ooit is het vanaf iOS 10 mogelijk om de (meeste) standaard applicaties van Apple te verwijderen. Gebruikers zitten dus niet meer vast aan de Apple Mail app, maar zijn vrij om te kiezen voor hun favoriete e-mailclient. Dit zou verschuivingen kunnen veroorzaken in het gebruik in mailclients.

‘Glanceable newsletters’ in Inbox by Gmail
Deze nieuwste feature van Google is erg interessant! Het verandert namelijk de manier waarop een e-mail gelezen wordt. Een ‘glanceable’ nieuwsbrief toont een preview van de links in de e-mail én links naar eerder verzonden nieuwsbrieven, zonder dat de gebruiker de mail hoeft te openen. Deze sneak-peek toont onder de onderwerpregel een opsomming van drie artikelen. Met deze mogelijkheid kan de interesse van een ontvanger eerder gegrepen worden, en is de open-rate niet meer alleen afhankelijk van de onderwerpsregel. Deze feature is overigens nog in ontwikkeling, het is nog niet bekend wanneer deze precies beschikbaar zal zijn.

rapidsugar litmus

‘Mobile-aware’ naast responsive design
Met een mobile-aware design, een e-mail met één kolom, een groot lettertype en goed gespreide buttons en links, kan een e-mail worden ontworpen die het goed doet op elke schermgrootte. De inzet van dit soort e-mails is volgens het Litmus rapport flink toegenomen.

Live content in e-mail
Dankzij het gebruik van live content, kunnen we campagnes op een geheel nieuwe manier personaliseren. De dynamische content, zoals afbeeldingen, animaties of video’s, kan gegenereerd worden aan de hand van data die pas bekend is op het moment dat de e-mail wordt geopend. Denk hierbij aan weer-gerelateerde producten, een count-down naar een evenement of aanbiedingen met een tijdslimiet.

Al deze nieuwe mogelijkheden zorgen ervoor dat we e-mails nog veel relevanter en interessanter kunnen maken. Ben je benieuwd hoe deze ontwikkelingen het contact met jouw klanten kunnen optimaliseren? Neem dan contact met ons op! We nemen graag de tijd om samen te kijken hoe we de nieuwste features in kunnen zetten bij jouw organisatie.