RapidSugar | Het e-mail performance bureau

Een persoonlijke nieuwsbrief met een korte leadtime? Graag.

Een e-mail nieuwsbrief is voor de ontvanger alleen relevant als de content aansluit op de persoonlijke behoeften van de (potentiële) klant. Dezelfde nieuwsbrief naar je gehele adressenbestand is daarom niet meer van deze tijd. Een unieke e-mail voor elke ontvanger is mogelijk door het hele proces te automatiseren. Bijkomend voordeel: de doorlooptijd kan verlaagd worden tot een enkele werkdag.

Een tijd terug stelde ING het volgende doel: alle contacten met particuliere klanten personaliseren. Als gevolg rees de volgende vraag: elk van de 1.9 miljoen klanten een relevante e-mail nieuwsbrief met unieke content sturen, met een korte doorlooptijd, en zélf de touwtjes in handen houden: hoe doe je dat? Het antwoord: een volledig geautomatiseerd e-mailformat waarin elke particuliere klant relevante en persoonlijke informatie te zien krijgt, op basis van eerder bepaalde Next Best Actions. In deze intelligente applicatie kunnen de marketeers van ING zelf artikelen inladen en worden de e-mails verder automatisch gevuld met de meest relevante content voor de persoon in kwestie. Het allermooiste? ING houdt de touwtjes volledig in eigen handen én de doorlooptijd voor een nieuwsbrief, inclusief personalisatie, is verlaagd tot één enkele werkdag.

Inhoud op maat
Als bedrijf wil je, net als ING, in kunnen spelen op wat er in de wereld gebeurt, en wat belangrijk of relevant is voor je doelgroep. Hier wil je liever niet teveel tijd aan kwijt zijn, e-mail efficiency staat voorop. De uitdaging in e-mailmarketing is om op het juiste moment de klant met de juiste propositie te benaderen. De kracht van e-mailperformance zit immers in het aanbieden van inhoud op maat. Dit vereist een methodische aanpak, waarbij op basis van het profiel en het gedrag van de klant een Next Best Action (ook wel Next best Offer genoemd) kan worden bepaald.

Next Best Action
Next Best Action-marketing behelst een klantgerichte marketingstrategie die alle mogelijke proposities voor een klant overweegt en uiteindelijk de beste kiest. Een voorwaarde om deze strategie in te kunnen zetten is het automatiseren van het gehele proces. In de E-mail Op Maat-webapplicatie worden klanten op basis van gedrag automatisch gesegmenteerd, waarna een formule de Next Best Action vaststelt. Alle responsdata wordt elke nacht teruggekoppeld en vastgelegd in het klantprofiel. Dit profiel blijft dus voortdurend up-to-date, net als de e-mail nieuwsbrief met persoonlijke en unieke content.

De voordelen op een rijtje
De voordelen van deze automatisering zijn eindeloos. De leadtime van een e-mail is kort, dus kan deze snel worden verstuurd, waardoor de inhoud relevanter is voor de klant. Bovendien zijn de vaste kosten van een dergelijk geautomatiseerd e-mailplatform relatief laag. Je betaalt niet voor opmaak, het inlezen van bestanden, het inplannen van verzending of een aanpassingsronde. Traffic management is binnen het platform geautomatiseerd. Daardoor is het mogelijk om naar een kleine groep ontvangers te e-mailen. Waar het normaliter niet rendabel is om naar slechts een beperkt aantal (potentiële) klanten te verzenden, gebeurt dit binnen E-mail Op Maat automatisch.

Tot slot
Het moge duidelijk zijn: een korte doorlooptijd en persoonlijke content worden steeds belangrijker als voorwaarden voor succesvolle e-mailmarketing. Door het e-mailmarketingproces te automatiseren kunnen deze doelstellingen worden gerealiseerd. En we beloven: je ontvangers zullen jubelend uitkijken naar de volgende e-mail.