RapidSugar | Het e-mail performance bureau

Dataverrijking voor e-mailmarketing: deel 2

In het eerste deel van dit drieluik lieten we zien hoe je met behulp van een stapsgewijs proces en wederkerigheid het profiel van je doelgroep kunt verrijken. Er is daarnaast ook een schat aan informatie te vinden in het klikgedrag van de ontvanger. Een effectievere manier om een e-mail te personaliseren, dan op basis van kliks, is er bijna niet. Deze week daarom in deel 2: personalisatie op basis van klikgedrag.

Zoom in op klikgedrag
In de meeste e-mail tools wordt per ontvanger gemeten op welke link er geklikt wordt. Door deze data goed te gebruiken kunnen ontvangers in verschillende segmenten worden verdeeld. Ook de betrokkenheid van ontvangers bij je e-mailcampagne kun je als basis gebruiken om te segmenteren. Zo kun je de meest enthousiaste ontvangers, die je e-mails openen, doorklikken naar landingspagina’s en je content misschien zelfs delen met hun netwerk, een stuk vaker mailen dan de gemiddelde ontvanger. Ook kun je ontvangers die al lange tijd je e-mails niet meer openen opnieuw betrekken door een (geautomatiseerde) reactivatiecampagne in te zetten.

Zet verschillende campagnes in
Wanneer je in staat bent om het klikgedrag van je klanten in te zetten voor segmentatie van je doelgroepen, kun je je communicatie hierop inrichten. Zet bijvoorbeeld een gerichte loyaliteitscampagne op voor alle klanten die in de afgelopen zes maanden meer dan vijf aankopen in je webshop hebben gedaan. Of stuur op frequente basis een mailing met daarin de laatste aanbiedingen van de merken die de ontvanger interessant blijkt te vinden.

In de praktijk
In een campagne voor HotelSpecials.nl hebben we dankbaar gebruik gemaakt van klikdata. HotelSpecials.nl is een hotelreseller die extra waarde creëert voor klanten door aan hotelkamers zogenaamde ‘specials’ aan te koppelen. E-mail is daarbij één van de belangrijkste kanalen. Daarom zocht HotelSpecials.nl naar een manier om nieuwsbrieflezers, en dan vooral ‘klikkers’, sneller te converteren naar ‘boekers’. Omdat achter elke klik een zekere interesse zit, besloten we de kliks te categoriseren, tracken en het aanbod van HotelSpecials.nl in e-mails daarop te personaliseren. Benieuwd hoe we dit precies hebben aangepakt? Je leest het hier. Leuk feitje: deze case won vorig jaar de DDMA E-mail Award voor Beste E-mailcampagne!

Binnenkort volgt het derde deel van ‘Dataverrijking voor e-mailmarketing’. Daarin leggen we uit hoe je op basis van bestaande data je base kunt verrijken, en laten we zien hoe we dit zelf hebben toegepast in geslaagde campagnes voor ING en Marktplaats.