RapidSugar | Het e-mail performance bureau

Dataverrijking voor e-mailmarketing: deel 1

Segmentatie en personalisatie blijven onverminderd belangrijk in e-mailmarketing. Hoe meer informatie er is over een doelgroep, hoe effectiever e-mails worden. We leggen daarom in drie stappen uit hoe je je e-mail database kunt verrijken met relevante gegevens, en hoe je deze vervolgens succesvol in kunt zetten. Deze week in deel 1: profielverrijking.

Bepaal de benodigde gegevens
Het blijft van groot belang om je e-mailbestand up-to-date te houden en uit te breiden. Bepaal daarom welke gegevens nodig zijn om je doelgroep effectief te bereiken. Denk hierbij aan basisgegevens als een naam, maar ook aan specifiekere informatie als geslacht, leeftijd en interesses.

Hanteer een stapsgewijs proces
Belangrijk is om de drempel voor je doelgroep laag te houden, in de zoektocht naar gegevens. Verplicht dus niet teveel in één keer, maar maak gebruik van een stapsgewijs proces. RapidSugar past dit principe toe in een profielverrijkingscampagne voor één van haar klanten. Bij het inschrijven voor de nieuwsbrief zijn twee velden verplicht: e-mailadres en opt-in. Hierna is de inschrijving in principe compleet, maar om meer gegevens te achterhalen komen er op de bedankpagina een aantal (niet verplichte) opvolg invulvelden: geslacht, voornaam, achternaam, geboortedatum en interesses. Als de bezoeker deze niet invult, volgt later in het proces een e-mail met de vraag om alsnog de interesses aan te geven. Dit is een effectieve, ongedwongen manier om klantprofielen te verrijken.

Return the favor
Om ervoor te zorgen dat je doelgroep de informatie geeft die nodig is, kun je iets tegenover jouw vraag om informatie zetten. Hier zijn verschillende manieren voor. Bij een leadgeneratiecampagne in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds, werd bijvoorbeeld een klein cadeautje weggegeven wanneer de bezoeker bereid was zijn profiel te verrijken met een telefoonnummer. Naast korting of een cadeau kun je bijvoorbeeld ook kennis weggeven. Zet een whitepaper tegenover een e-mailadres, of toegang tot een workshop in ruil voor andere interessante informatie. Benieuwd hoe we profielverrijking zelf hebben toegepast? Lees meer over de campagne voor het Wereld Natuur Fonds.

Binnenkort volgt het tweede deel van ‘Dataverrijking voor e-mailmarketing’. Daarin leggen we uit hoe je op basis van klikgedrag je data slim kunt verrijken, en laten we zien hoe we dit zelf hebben toegepast in een succesvolle campagne voor HotelSpecials.