RapidSugar | Het e-mail performance bureau

Mail persoonlijk

Blijf flexibel

Beleggers van Binck willen graag op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen in hun vermogensopbouw én van de ontwikkelingen in de markt. De maandelijkse e-mail met tot in detail gepersonaliseerde content is een passend antwoord op deze vraag.

Persoonlijk maandbericht voor Binck Fundcoach klanten

 

Iedere maand ontvangen beleggers van Binck relevante informatie over vermogensopbouw in fondsen, tot in detail gepersonaliseerd. Zo zien ontvangers in één oogopslag hun portefeuille en de ontwikkelingen in de markt. Een unieke, persoonlijke benadering voor elk van de 18.000 klanten.

Mijn portefeuille

 

In ‘Mijn portefeuille’ zien Fundcoach klanten de grootste stijgers en dalers van zowel hun eigen portefeuille als de fondsen in hun favorieten. Kleurcodes geven hierin aan of het betreffende fonds uit de portefeuille of de favorieten komt. De samenstelling van de portefeuille is onderverdeeld in categorieën en regio’s. Deze onderverdeling wordt per ontvanger gepersonaliseerd weergegeven in real-time samengestelde dynamische donut charts.

Binck blijft zelf aan de knoppen

 

Alle gepersonaliseerde content wordt automatisch uit de klantdata van Binck gegenereerd. De e-mail wordt door de marketeer deels zelf ingevuld, en deels automatisch ingeladen. Zo wordt het maximale uit de klantdata gehaald, en houdt Binck zelf de touwtjes in handen.

Nieuws & Opinie

In ‘Nieuws & Opinie’ lezen beleggers over de laatste ontwikkelingen in de markt. Deze rubriek wordt volledig door de Binck marketeer gevuld. Hij bepaalt zelf welke relevante content hij de klanten meegeeft.

Populair bij Fundcoach en marketingbanners

In ‘Populair bij Fundcoach’ worden de best presterende fondsen op basis van het aantal transacties en op basis van het hoogst belegd vermogen getoond.

Achter de schermen

 

De back-end van het maandbericht is zó ingericht dat wijzigingen in de inhoud en de visuele stijl van bepaalde onderdelen gemakkelijk gewijzigd kunnen worden, zonder dat er wijzigingen in de code moeten worden doorgevoerd. Een enorm flexibele en snelle manier om persoonlijke en relevante informatie naar de klant toe te brengen.


Benchmarks

Afhankelijk van het stijgings- of dalingspercentage wordt door middel van kleurcodes in verschillende gradaties visueel gemaakt hoe goed of slecht een fonds gepresteerd heeft. Deze gegevens zijn zichtbaar over de afgelopen maand en over het afgelopen jaar. De techniek is dermate flexibel opgezet dat er nieuwe benchmarks toegevoegd kunnen worden zonder dat er iets aan de programmatuur aangepast hoeft te worden.

Positief publiek

 

Het maandbericht wordt door de Fundcoach klanten goed ontvangen. De waardering voor de inhoud is opvallend hoog.

Feedback

‘Onverwacht goede persoonlijke nieuwsbrief! Doorgaan zo!’

 

‘Goed idee die maandbrief. Ook goede frequentie. Prettig om in een oogopslag mijn portefeuille te kunnen volgen. Idem voor de ontwikkelingen in de markt. Verder waardeer ik ik vooral de opiniestukken: dat helpt mij nadenken over mijn portefeuille. Prima service dus, zo snel mogelijk invoeren wat mij betreft.’

 

‘Super service!’

Stel je vraag:

Nieuwsgierig geworden? Mail ons!

1.900.000 individuele nieuwsbrieven

E-mail op maat voor ING

Hoe personaliseer je een nieuwsbrief voor 1.900.000 nieuwsbrieflezers? Hoe voorkom je een doorlooptijd van twee maanden van zo’n project? En hoe geef je ING zoveel mogelijk de touwtjes in handen?

De enige oplossing: een applicatie waar marketeers zélf artikelen kunnen inladen en de e-mails automatisch worden gevuld met de meest relevante content.

E-mail op maat voor ING

Achtergrond

ING personaliseert alle contacten met particuliere klanten. Op basis van vele factoren zoals leeftijd, gekochte producten en het moment van communiceren, wordt een Next Best Action bepaald. Op basis van deze NBA wordt een propositie voorbereid. Dit kunnen aanbiedingen zijn voor een nieuw spaarproduct, maar ook advies over beleggen of hypotheekinformatie.

Opdracht

Ontwikkel een e-mailformat voor een nieuwsbrief waarin elke particuliere klant relevante en persoonlijke informatie te zien krijgt, op basis van de Next Best Actions.

E-mail Op Maat

Om in de nieuwsbrief maximaal zeven relevante artikelen te tonen, zijn er tot wel vijftig verschillende artikelen nodig. En marketeers bij ING moeten die artikelen snel en eenvoudig zelf kunnen maken. Daarom ontwikkelden we de webapplicatie E-mail Op Maat. Iedereen kan daarin zonder kennis van html de juiste teksten en beelden uploaden in ons design.

Interactie

In de nieuwsbrief staan duimpjes bij artikelen, die gebruikers van Facebook bekend zullen voorkomen. Iedere klant kan op die manier zijn of haar mening geven over de kwaliteit of het nut van een artikel. Het aantal stemmen voor of tegen een artikel wordt elke minuut geüpdatet.

Ook zit er een live Twitterfeed in elke variant van de nieuwsbrief. Een gif-afbeelding (die continu wordt ververst) toont de laatste drie Twitterberichten van @ingnl.

De klant leert zo: ING is open, eerlijk en bereikbaar.

Persoonlijk automatisch

Door E-mail Op Maat is het mogelijk dat de 1.900.000 klanten van ING die de nieuwsbrief ontvangen, allemaal een unieke e-mail ontvangen. Op basis van de Next Best Action worden maximaal zeven artikelen ingeladen, die het beste bij die ene klant passen. Dit gaat volledig automatisch.

Opvallend

Dankzij het E-mail Op Maat-platform is de doorlooptijd voor een nieuwsbrief, inclusief de personalisatie, verlaagd tot één enkele werkdag.

geleverde diensten

Design

Development

Stel je vraag:

Nieuwsgierig geworden? Mail ons!

E-mail en de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

In de praktijk voor Intermediair en NationaleVacaturebank

Hoe overtuig je gebruikers van een vacaturebank om hun cv te plaatsen? Hoe weet je wat het beste werkt? En wat past er bij je merk? Deze vragen beantwoordden we met de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Slim uitgevoerd, grondig getest.

Profiel verrijking voor
Intermediair en NationaleVacaturebank

Achtergrond

VNU Vacature Media heeft onder andere de merken Intermediair en NationaleVacaturebank in het portfolio. Intermediair is een vacaturebank specifiek gericht op werkzoekenden met hbo- en wo-niveau. NationaleVacaturebank is er voor werkzoekenden van elk niveau.

Uitdaging

Beide merken zien graag dat werkzoekenden hun cv plaatsen. Een online cv is het startpunt voor het vinden van een baan en biedt werkgevers de mogelijkheid om sollicitanten te beoordelen.

Werkzoekenden lieten zich in 2014 echter moeilijk overhalen om hun cv te plaatsen. De doelstellingen werden niet gehaald. Daarom klopte VNU Vacature Media aan bij RapidSugar met een duidelijke opdracht: overtuig gebruikers van Intermediair en NationaleVacaturebank om hun cv te plaatsen.

Oplossing

Overtuigen is, sinds de heer Cialdini met zijn 6 beïnvloedingsprincipes op de proppen kwam, geen kunst meer. ‘Wetenschap’ is inmiddels een beter woord. Daarom besloten we de zes principes eens aan de tand te voelen.

Welke zou het beste geschikt zijn om werkzoekenden te overtuigen hun cv te plaatsen? En zou er een verschil zijn tussen de hoogopgeleide gebruikers van Intermediair en de gemiddelde Nederlander van NationaleVacaturebank?

Hoe wij de zes Cialdini-principes in e-mail gebruikten

1

Wederkerigheid

Een huwelijk is een kwestie van geven en nemen. Als je partner jou iets geeft, ben je sneller geneigd ook iets terug te geven. Dat werkt net zo voor mensen. Wij gaven dus ook een cadeau weg voor de beide merken.

2

Sociale druk

Dit beïnvloedingsprincipe steunt op de sociale mens. Als een vriend tegen je zegt dat dat nieuwe shirt lelijk is, komt dat harder aan dan als een vreemde dat zegt. En als twee vrienden dat zeggen, ga je gauw iets anders aantrekken. Dat hebben we in de e-mails voor Intermediair en NationaleVacaturebank als volgt verwerkt:

3

Consistentie

Mensen zijn geneigd te doen wat ze zeggen. Iemand die bijvoorbeeld zegt dat stemmen belangrijk is, zal vaker gaan stemmen dan iemand die dat niet vindt. Wij lieten de gebruikers als volgt een verplichting aangaan:

4

Sympathie

Je doet meer voor iemand die je aardig vindt. Je zal iemand die jou vaak liket op Facebook sneller terugliken. We hoefden er dus alleen maar voor te zorgen dat iemand Intermediair of Nationale Vacaturebank leuk vond. Dan zou de gewekte sympathie zijn werk kunnen doen. Maar hoe?

5

Autoriteit

Een man in een lange witte jas kan zeer effectief een nieuwe tandpasta aanprijzen. Een puber op een scooter zal daar meer moeite mee hebben. Zo werkt autoriteit. We luisteren sneller naar iemand met een hogere positie dan wij zelf. We gingen dan ook op zoek naar de autoriteit van Intermediair en Nationale Vacaturebank:

6

Schaarste

Hoe minder ergens van is, hoe waardevoller het wordt. Daarom wordt er minder olie geproduceerd als de prijs ervan daalt. De producerende landen proberen de olie dan schaarser te maken om de prijs weer te laten stijgen. De vraag was dus: hoe konden we schaarste inzetten voor onze twee merken?

De test

Om te ontdekken welk overtuigingsprincipe het beste werkt voor de twee merken, zetten we een test op die kon vaststellen welke won. Voor beide merken werd een gedeelte van de database aselect in 7 groepen verdeeld.

6 groepen van Intermediair en 6 groepen van NationaleVacaturebank kregen 1 van de nieuwe concepten en 2 groepen van beide merken ontvingen de bestaande e-mails die voor dit doel bestonden.

We voerden deze test twee keer uit, om ervoor te zorgen dat er geen zogenaamde ‘false positives’ of ‘false negatives’ ontstonden. We zorgden er natuurlijk voor dat 1 groep nooit 2 keer hetzelfde concept ontving.

Meten is weten

Het succes werd bepaald door het aantal cv’s dat door elk concept geplaatst werd. Cv’s werden alleen meegeteld als:

  • deze werden geplaatst na de datum van verzending van de eerste e-mail en;
  • er tenminste 1 e-mail was geopend en;
  • het cv binnen 14 dagen na verzending van de eerste e-mail was geplaatst.

Zo voorkwamen we meetfouten door geplaatste cv’s die niet het gevolg waren van onze campagne.

Resultaat

Intermediair
Bij Intermediair scoorden Consistentie (3) en het gebruik van Autoriteit (5) het beste. We zagen bij die concepten een stijging van respectievelijk 73% en 48% ten opzichte van de bestaande e-mails. Ook presteerden ze gemiddeld 60% beter de andere 4 beïnvloedingsprincipes. Al deze resultaten bleken consistent en significant.

Verschil in geplaatste cv’s t.o.v. origineel

Wederkerigheid

Sociale druk

Consistentie

Sympathie

Autoriteit

Schaarste

NationaleVacaturebank
Bij NationaleVacaturebank waren de verschillen kleiner. Wederkerigheid (1), Sociale druk (2) en Autoriteit (5) deden het significant beter dan Schaarste (6) en het Origineel (7). Er was echter geen significant verschil tussen de winnende drie en de twee overgebleven beïnvloedingsprincipes: Consistentie (3) en Sympathie (4).

Wederkerigheid scoorde 41% beter dan het origineel, Sociale druk 38% en Autoriteit 41%. Dit verschil was consistent over de twee tests.

Verschil in geplaatste cv’s t.o.v. origineel

Wederkerigheid

Sociale druk

Consistentie

Sympathie

Autoriteit

Schaarste

Keuzes door VNU Vacature Media
Naar aanleiding van de test besloot VNU Vacature Media het volgende te doen:

  • De volledige database van Intermediair wordt voortaan overtuigd om hun cv te
    plaatsen door de concepten Consistentie en Autoriteit. Deze twee concepten
    worden in een e-mailflow na elkaar verstuurd.
  • De volledige database van NationaleVacaturebank krijgt de concepten Sociale
    druk en Autoriteit voor de kiezen, die ook in een e-mailflow terecht komen.
  • Beide e-mailflows worden automatisch gestart wanneer een persoon binnen de
    parameters valt.

Door deze combinatie van succesvolle concepten en een iets hogere maildruk werd het succes van deze campagne gemaximaliseerd.

Opvallend

Hoewel Autoriteit voor beide merken effectief was, zagen we wel andere grote verschillen. Consistentie doet het bij de doelgroep van Intermediair heel erg goed, terwijl die bij NationaleVacaturebank nauwelijks effect heeft. Wederkerigheid en Sociale druk deden het daar juist weer beter. Een afdoende verklaring daarvoor hebben we vooralsnog niet.

Het toont wel aan dat ieder merk zijn eigen goede beïnvloedingsprincipes moet gebruiken. Wat voor Intermediair werkt kan bijvoorbeeld voor Marktplaats helemaal de verkeerde aanpak zijn.

geleverde diensten

Strategie

Concept

Design

Copywriting

Development

Analyse

Stel je vraag:

Nieuwsgierig geworden? Mail ons!

Scrollend naar een internationale award

WNF Woudreus

Scrollen is op alle apparaten steeds normaler. Het is inmiddels een tweede natuur geworden. Een lange e-mail is daarom helemaal geen probleem. Sterker nog: het zou weleens een kracht kunnen zijn.

Deze case won een bronzen
Creativity Award voor E-mail Design.

PROBLEEM

Samen met Zapp Your Planet startte de WNF-Rangerclub een campagne om orang-oetans te helpen. Hun bossen in Borneo worden bedreigd door ontbossing, terwijl de bomen onmisbaar zijn voor deze prachtige aap, die bijna z’n hele leven doorbrengt in het bladerdak.

WNF vroeg RapidSugar om de 70.000 WNF-Rangers (kinderen van 6 tot 12 jaar) via e-mail te motiveren de aap te helpen. Maar hoe tonen we het belang van het bos? En hoe overtuigen we de WNF-Rangers om te helpen?

OPLOSSING

In een responsive e-mail gebruiken we de hoogte van een woudreus om lezers het verhaal in te trekken en te overtuigen dat hulp noodzakelijk is. De boom zelf moedigt de lezers aan om door te scrollen en te ontdekken waarom de boom zo belangrijk is voor de orang-oetan. Onderaan de boom wordt het gevaar duidelijk: red de orang-oetan door de boom te redden.

RESULTAAT

We testten de Woudreus tegenover een gewone e-mail van de WNF-Rangerclub en behaalden daarmee een 21% hogere conversie.

21%



Stel je vraag:

Nieuwsgierig geworden? Mail ons!

Slimme personalisatie stuwt e-mailperformance

HotelSpecials – Zaaien en oogsten

HotelSpecials.nl is een hotelreseller die extra waarde toevoegt aan hotelkamers door er zogenaamde ‘specials’ aan te koppelen. E-mail is één van de belangrijkste kanalen voor HotelSpecials.nl. Daarom zocht HotelSpecials.nl naar een manier om nieuwsbrieflezers, en dan vooral ‘klikkers’, sneller te converteren naar ‘boekers’.

Omdat achter elke klik een zekere interesse zit, besloten we de kliks te gaan categoriseren, tracken en het aanbod van HotelSpecials.nl in e-mails daarop te personaliseren.

Deze case won de DDMA E-mail Award
voor
Beste E-mailcampagne 2015

Zaaien en Oogsten

Doelstellingen

kliks
+ 30% kliks

kliks
+ 15% omzet

Resultaat

kliks
+ 132% kliks

kliks
+ 152% omzet

Personalisatie en Boekingen

Elke maandag zaaien we inspiratie met een nieuwsbrief vol mogelijke bestemmingen en activiteiten. En elke donderdag personaliseren we de ‘Kofferpakker’ op basis van het klikprofiel uit de maandagmails en oogsten we boekingen.

Klikprofilering

Een klik blijft 6 weken geldig in het profiel, zodat we altijd recente voorkeuren gebruiken. Heb je in totaal 2 keer geklikt op een kusthotel in Nederland en 1 keer op een stedentrip in Duitsland? Dan is de bovenste ‘special’ gericht op het kusthotel in ons kikkerlandje, de tweede op een stad bij onze buren en wordt de rest aangevuld door jouw aangegeven voorkeuren of aanbiedingen van HotelSpecials.nl.

Performance

Om dit te testen verdeelden we een aselect getrokken groep van 70.000 klikkers aselect in tweeën. De ene groep kreeg 11 weken lang een generieke versie van de Kofferpakker, terwijl de andere groep 11 weken lang werd verwend met een gepersonaliseerde Kofferpakker. We ontdekten een significant en consistent verschil.

Opvallend

Met een omzet die 2,52 keer zo groot is als de controlegroep, kunnen we rustig stellen dat deze campagne een ongekend succes is geworden. HotelSpecials.nl gebruikt deze campagne nu voor hun hele database.

geleverde diensten

strategie

development

analyse

rapportage

Stel je vraag:

Nieuwsgierig geworden? Mail ons!

Leadgeneratie voor een goed doel

WNF Seastars

Het Wereld Natuur Fonds richtte zich in 2014 op de kraamkamers van de zee; het koraal. In de prachtige campagnefilm worden alle Nederlanders opgeroepen om een ‘ster voor de zee’ te worden.

OPDRACHT

Het WNF vroeg ons om bezoekers van hun actiesite te overtuigen hun e-mailadres achter te laten. En als het even kon het telefoonnummer ook. Daarmee kon WNF de bezoekers proberen over te halen donateur te worden.

STRATEGIE

Binnen de campagne van 2014 is een grote rol weggelegd voor de zeester. We wilden die zeester ook de kern maken van ons voorstel. Uit herkenbaarheid, maar ook uit conversieoogpunt: een zeester is een schattig, leuk dier waar niemand tegen kan zijn.

Eén van de meest gedeelde items op Facebook is het ‘welk karakter ben jij?’-type post. Mensen vinden het nu eenmaal leuk om zichzelf te testen en te herkennen. Dat werd ons uitgangspunt.

En toevallig werkt WNF vanuit een driedelige doelstelling: beschermen, bewaken en herstellen.

RESULTAAT

28%
van alle bezoekers van de quiz
vulde zijn of haar e-mailadres in.
25%
van de mensen die hun e-mailadres invulde, gaf ook een telefoonnummer op.



Stel je vraag:

Nieuwsgierig geworden? Mail ons!

Zo zet je een customer lifecycle op

Een succesvolle campagne voor NS International

NS International (voorheen NS Hispeed) verkleint Europa door het aanbieden van hogesnelheidsverbindingen tussen de belangrijkste steden. NS International doet dit met hogesnelheidstreinen als ICE, Eurostar en Thalys.

Ready to Go richt zich op een belangrijk moment voor de NS International klanten: de reis is geboekt en binnenkort gaan ze op reis. Uit onderzoek en feedback van klanten is gebleken dat er juist direct na het boeken van een reis en voorafgaand aan de feitelijke reis een verhoogde behoefte is aan specifieke informatie.

beeld_ns-wide

De doelstelling

De primare doelstelling van Ready to Go is het verhogen van de klanttevredenheid.

Ready to Go is een geautomatiseerd customer lifecycle programma dat direct start na het belangrijkste moment in de customer journey: het boeken van een reis. De campagne biedt naast relevante en nuttige informatie ook inspirerende content over de reisbestemming van de klant.

Om de boodschap zo relevant mogelijk te maken, vragen we direct na de boeking via een verrijkingsmail meer gedetailleerde informatie. Zo krijgt iemand die aangeeft dat hij privé reist andere informatie te zien dan iemand die zakelijk reist.

Na de verrijkingsmail, ontvangt de reiziger een inspiratiemail die dynamisch wordt gevuld met leuke tips en cross en upsell mogelijkheden die NS International haar klanten biedt, afgestemd op de bestemming van de reiziger.

Zeven dagen voor vertrek ontvangt de reiziger een uitgebreide informatiemail over de reis, die hem veel uitzoekwerk bespaart. Ook deze mail is dynamisch gevuld met onder andere specifieke informatie over zijn of haar eindbestemming of trein. De reiziger vertrekt vervolgens goed geïnformeerd en voorbereid naar zijn of haar bestemming.

Bij terugkomst ontvangt hij een ‘welkom thuis’, waarin NS International vraagt naar de reiservaringen.
beeld_ns_lijntje

Verrijkingsmail

beeld_ns_mail

Landingspagina Verrijkingsformulier

beeld_ns_lp
beeld_ns-campagne
beeld_ns-campagne_mobiel

Resultaten

Open rate CTR
Verrijkingsmail 68,20 40,16
Inspiratiemail 63,80 33,38
Nuttige info mail 74 14,79*
Welkom thuis 51,94 47,07

*In de informatiemail zitten bewust weinig doorklikmogelijkheden.

De klanttevredenheid van klanten die de Ready to Go-flow hebben doorlopen is op vrijwel gelijk niveau als het algemene KTO van NS International-klanten.

Opvallend

Wanneer een boeking kort voor vertrek gemaakt wordt, wordt het aantal uitingen die een klant ontvangt minder, om de maildruk in korte tijd niet te hoog te maken. Wanneer er langere tijd tussen het boeken en vertrek zit, dan krijgt de klant juist meer uitingen om op de juiste momenten, met een passende boodschap bij te dragen aan de voorbereiding op de reis.

Geleverde diensten

Strategie, design, opmaak, bouw, productie

Stel je vraag:

Nieuwsgierig geworden? Mail ons!

Leadgeneratie in een zeer succesvolle campagne

Voor Marktplaats Aanbieding

Marktplaats Aanbieding, de Groupon-variant van Marktplaats, vierde zijn derde verjaardag. Marktplaats wilde dit heugelijke feit graag communiceren en daarbij zoveel mogelijk van zijn eigen gebruikers converteren naar Marktplaats Aanbieding-gebruikers.

Wie jarig is, trakteert. En omdat onze doelgroep bestaat uit koopjesjagers, besloten we dat elk nieuw lid van Marktplaats Aanbieding extra korting cadeau kreeg.

Deze case won de DDMA E-mail Award
voor Beste E-mailcampagne 2014
en 2 Selligent Awards

De doelstelling

Overtuig zoveel mogelijk gebruikers van Marktplaats om lid te worden van Marktplaats Aanbieding, en zo de gebruikersdatabase in 1 maand met 10% te laten groeien.

Maar hoeveel moeten we precies weggeven? En hoe communiceren we dat? Moeten we het cadeautje al voor onze prospects uitpakken of vinden ze het leuk om dat zelf te doen?

Voor de eerste test creëerden we vier proposities:
A. Alstublieft, 4 euro cadeau!
B. Alstublieft, 5 euro cadeau!
C. Open uw cadeau (4 euro achter de klik)
D. Open uw cadeau (5 euro achter de klik)

marktplaats-viert-feest

Elke propositie leidde naar een eigen landingspagina waar de propositie was doorgevoerd en werd getest met in totaal 10 verschillende subjectlines, zodat we de conversie op de maximale open ratio konden zien. Dit werd getest op een eerste segment.

Nu we wisten welke propositie het beste werkte, wilden we verder optimaliseren. Maakte het uit welke buttonkleur we gebruikten? En, wat was de beste buttontekst? En, welke subtitel past het beste bij onze propositie?

We besloten dit te testen met behulp van multivariate testing en zo onze 3 variaties met 9 mogelijkheden door het systeem te laten optimaliseren. Zo stuurden we dus nog eens een e-mail met 27 verschillende versies naar een tweede segment.

Pas nadat we de beste subjectline, propositie en content hadden bepaald, ging onze campagne live. De bulk kreeg daarmee een compleet geoptimaliseerde e-mail.

Resultaten

  • 41.4% open rate
  • 52.15% CTO
  • 3% conversiepercentage
  • 16% groei van de database
    162.5% hoger dan de doelstelling
  • 85% van de nieuwe leads bleef lid na de eerste maand

Deze campagne leverde 20 keer zoveel op als de totale kosten

Opvallend

Ons mailtje was direct zó succesvol dat de servers van Marktplaats op de eerste dag crashten en pas na 25 minuten weer online waren. Die dag lieten we de database met 12% groeien, en in de weken daarna groeide dat langzaam door tot 16%. Een unicum.

Multi variate test: 27 versies

Stel je vraag:

Nieuwsgierig geworden? Mail ons!

WNF Amazonenieuws

Post uit de Amazone

Het WNF strijdt wereldwijd voor het behoud van de natuur. Van bedreigde dieren tot de oceanen en van de ijskappen tot bossen. In 2013 voerde het WNF campagne voor de Amazone, een uitgestrekt maar kwetsbaar bosgebied in Zuid-Amerika.

Door de Amazonecampagne kwamen veel nieuwe leads, giftgevers en donateurs binnen. Het WNF vroeg aan RapidSugar om de betrokkenheid bij deze mensen te vergroten door het bieden van interessante en aantrekkelijke content.

Doelstelling

  • 45% open rate
  • 10% CTR
  • 0.5% uitschrijvers

We wilden in deze retentiecampagne in de stijl van de grote campagne blijven. Emotie, storytelling en beelden moesten dus de belangrijkste onderdelen worden. We wilden laten zien wat het WNF allemaal doet voor het Regenwoud. En dan het liefst in een spannend verhaal.

Daarom besloten we voor een cinemagraph in de header te kiezen. Door gebruik te maken van een envelop en de titel ‘post uit de
Amazone’ maakten we het verhaal persoonlijk. In de bodytekst namen we de lezer vervolgens mee op een zoektocht naar een nieuw aapje.

Resultaten

  • 63.3% open rate
  • 31.1% CTR
  • 0% uitschrijvers
De open rate was daarmee 130% hoger en de CTR 304% hoger dan de doelstelling.

Opvallend

Voor deze campagne zijn ook lange termijndoelen gesteld,
waaronder het met 15% verlagen van het vervalpercentage van
donateurs in het eerste jaar. Over het behalen van deze en andere lange termijndoelstellingen kunnen we nu nog geen uitspraken doen.

Stel je vraag:

Nieuwsgierig geworden? Mail ons!

Marktplaats Academie

Leer nóg beter handelen

Marktplaats kan niet zonder zijn gebruikers. De website staat of valt met hun activiteit, interesse, koopbereidheid en tevredenheid. Het hart van Marktplaats is de advertentie. Hoe beter de advertenties, hoe blijer de gebruikers.

Maar het maken van een goede advertentie is niet altijd even gemakkelijk. Want hoe maak je precies goede foto’s? Hoe schrijf je een overtuigende advertentie? En, hoe bepaal je de vraagprijs?

Daarom bedacht RapidSugar de Marktplaats Academie, waarop echte docenten de drie belangrijkste disciplines fotograferen, schrijven en onderhandelen tot leven brengen in foto’s en films, terwijl de gebruikers diverse testen doen en kleine spelletjes spelen.

Deze case werd opgenomen
in de Finest 50 van 2014

De doelstelling

Help zoveel mogelijk gebruikers met het maken van goede advertenties op Marktplaats en verhoog daarmee hun activiteit en tevredenheid.

Als beginner leer je heel veel over het controleren van je vraagprijs en verschillende types fototoestellen, maar ook ervaren gebruikers van Marktplaats ontdekken nieuwe dingen. Dat je een tekst leesbaar moet maken met tussenkopjes en bullets, bijvoorbeeld, of welke lichtinval je moet kiezen voor de perfecte foto.

Resultaten

  • 170.000 bezoekers and counting
  • Bijna 50.000 tablet-bezoekers
  • 2 minuten gemiddelde time on site
  • Advertenties van Academie-bezoekers worden 10% vaker bekeken dan gemiddeld
  • Cost per contact daalde na 3 maanden al tot onder de euro en daalt elke dag verder

Opvallend

De Marktplaats Academie is volledig gebouwd in Selligent en geoptimaliseerd voor zowel gewone computers als tablets. Gebruikers die met hun smartphone naar www.marktplaats.nl/academie surfen krijgen een melding om een ander apparaat te gebruiken.

Films in samenwerking met MotionTales

Stel je vraag:

Nieuwsgierig geworden? Mail ons!