RapidSugar | Het e-mail performance bureau

Terugblik op een geslaagd e-mail marketing event

Om 15.00 uur op 30 oktober 2014 verzamelden 47 marketeers zich in de ontvangstruimte van ons kantoor. Een hapje en een drankje werd uitgedeeld en er werd over en weer kennis gemaakt. Waar ze voor kwamen? Een middag over e-mail marketing. In ruim een uur deelden we hoe je je e-mail marketing kan verbeteren, hoe je dat kan meten en lieten we een case zien waarin dat was samengebracht.

Toen de koffie geschonken en op was verplaatsten we ons naar de zaal waar de presentators aan de slag gingen. Bart Pluis, onze directeur, verwelkomde de marketeers van onder andere ING, KLM, Marktplaats, Sanoma en WNF. Hij bracht het thema naar voren, en waarom de prestaties van e-mail zo belangrijk zijn. Daarna ging het woord eerst naar Jan Emmens, strateeg en copywriter bij RapidSugar, die zes manieren liet zien om je performance te verbeteren. We zagen hoe storytelling in e-mail kon werken en hoe eyetracking tot nieuwe inzichten leidt, maar ook hoe de zes overtuigingsprincipes van Cialdini ingezet kunnen worden, zoals autoriteit en consistentie.

Consistentie was ook het toverwoord in het verhaal van Robert van Ossenbruggen. In korte tijd opende hij ons de ogen voor de valkuilen van A/B-testen, zoals gluren, false positives en negatives en teveel en te weinig testen. Met de suggesties en tips van Robert in de hand stond Maarten Boersma, base marketeer bij HotelSpecials, op en zette zijn personalisatiecase uiteen. Door kliks te categoriseren in nieuwsbrieven op maandag en die te gebruiken om in ‘Kofferpakkers’ op donderdag, wist HotelSpecials 2,52 keer meer boekingen te realiseren. Een significant én consistent verschil waar wij met Maarten erg trots op zijn.

Na afloop begaven we ons naar onze bar, waar wijn, speciaalbier en op locatie klaargemaakte hapjes klaarstonden. De significant gezellige borrel hield, mede dankzij de DJ, de buurt nog lang onrustig.