RapidSugar | Het e-mail performance bureau

Resposive design: zijn jouw e-mails mobile proof?

Marketeers voorspellen al jaren dat ‘mobile’ heel groot gaat worden, maar we hebben er lang op moeten wachten. Nu is het eindelijk zover, maar is het overgrote deel van de websites en e-mails niet goed te bekijken op kleinere schermformaten. Een gemiste kans!

Waarom je jouw e-mails en landingspagina’s moet optimaliseren voor mobiele apparaten? Hierom:

    • De wereldwijde markt voor smartphones is in het eerste kwartaal van dit jaar met vier procent gestegen ten opzichte van Q1 2012 (Bron).
    • Er zijn begin 2013, voor het eerst, meer smartphones dan featurephones verkocht (Bron).
    • In de tweede helft van 2012 hebben 1,7 miljoen consumenten via internet iets gekocht met een mobiel apparaat. Dat is 73% meer dan in de tweede helft van 2011 (Bron).
    • 79%  van de consumenten zegt e-mails te lezen via hun smartphone. En maar 78% zegt met hun smartphone te bellen (Bron).
    • Ook bij tabletbezitters stond e-mail lezen op de eerste plek (72%) van activiteiten waar ze hun device voor gebruiken (Bron).

Mobiele trend in 2013
Ook in onze eigen cijfers zien we dat het aantal opens van e-mails op mobiele devices aanzienlijk is toegenomen. Alleen al in de eerste vier maanden van 2013 is een significante stijging te zien! In april zagen we maar liefst 22% meer opens op mobiele telefoons, tablets en overige wireless apparaten dan in januari (RapidAnalytics, 2013).

grafiek

E-mails optimaliseren met responsive design
Hoog tijd dus om je e-mailverzendingen te optimaliseren! En hoe je dat doet? Met responsive design. Een template die volgens dit principe is gebouwd, toont voor ieder device de optimale e-mail. Hierdoor heb je maar één template nodig voor desktop, tablet en mobiele telefoon.

Zo’n responsive e-mailtemplate kan ook content tonen, aanpassen of laten wegvallen afhankelijk van de schermresolutie. Denk hierbij aan minder kolommen, grotere knoppen en geoptimaliseerde afbeeldingen op je tablet of telefoon. Alles natuurlijk met het doel om ook de mobiele gebruikers te verleiden tot een klik of aankoop.

Wil jij jouw e-mails ook mobile proof maken? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!