fbpx

RapidSugar | Het e-mail performance bureau

Nationale e-mail benchmark 2018: dit moet je weten

Amsterdam, 26 juni 2018 – De branchevereniging voor e-mail- en datamarketing heeft onlangs wederom haar jaarlijkse Nationale E-mail Benchmark gepubliceerd. Ook dit jaar zijn er weer wat belangrijke en verrassende bevindingen. De hardste overall stijger is in ieder geval de Goede Doelen branche, daar zijn de hoogste CTR (16,5%) en CTO (25,7%) ratio’s te vinden. De Energie branche heeft met 65% de hoogste COR ratio. Benieuwd naar de overige conclusies? We hebben de belangrijkste bevindingen even voor je op een rijtje gezet.

Kleinere campagnes zijn succesvoller
E-mailcampagnes met een kleine omvang – zo’n 500 tot 1.000 e-mails – hebben het grootste effect op open ratio’s. Ze zorgen voor een toename van 9,5%. Volgens DDMA kan dit een bewijs zijn dat kleinere campagnes beter zijn toegesneden op hun publiek en dus relevanter zijn voor de lezer. Dit geldt ook andersom: hoe groter de campagne, hoe slechter de ratio’s. Campagnes groter dan 10.000 e-mails tonen lagere resultaten.

Lage campagnefrequentie zorgt voor meer opens
Dit less-is-more principe geldt ook voor de frequentie van e-mailcampagnes: een lage frequentie zorgt voor betere resultaten. De sweet spot is 1 tot 10 campagnes per jaar. Dit zorgt voor het meest positieve open- en klikgedrag. De meeste organisaties doen dit goed: van de onderzochte organisaties verstuurde 44% 1 tot 10 campagnes per jaar. 35% verstuurde tussen de 11 en 50 campagnes en 20,5% verstuurde meer dan 50 campagnes per jaar.

Gepersonaliseerde onderwerpregel meest effectief
Gepersonaliseerde onderwerpregels hebben de grootste impact op de ratio’s. Gebruik hiervan zorgde voor een verhoging van 9,8%. Opmerkelijk is dat gepersonaliseerde onderwerpregels door slechts 7% wordt gebruikt, terwijl het resulteert in 10% meer opens.

Ook het gebruik van dynamische content zorgt voor hogere ratio’s (3,2%), vooral op mobiel is het effect positief. Responsive design zorgt niet voor hogere ratio’s, maar is wel de meest gebruikte techniek met 85%, gevolgd door dynamische content (40%). Het gebruik van alle technieken is toegenomen sinds vorig jaar en worden het meest toegepast in de branches FMCG, Goede Doelen en Energie.

Ontvanger leest het liefst in de middag en avond
Kantooruren blijven populair als verzendmoment: van alle campagnes werd maar liefst 78% verstuurd tijdens kantooruren. 8.00 uur op donderdagochtend is met stip het favoriete verzendmoment. Opmerkelijk, want e-mails worden het meest geopend in de middag en avond. Daarnaast blijft de desktop populair: van alle campagnes wordt 61% geopend op een desktop en 39% op mobiel. Alleen in het weekend en de avond worden e-mails relatief vaker geopend op mobiel.

E-mail blijft vertrouwd en relevant kanaal
Het rapport bevestigt de onverminderde relevantie van e-mail. “Marketeers willen effectief communiceren met hun klanten en e-mail blijkt daarbij voor velen nog steeds een vertrouwd kanaal”, aldus Diana Janssen directeur van DDMA: “De resultaten van dit onderzoek bevestigen dat het gebruik van nieuwe technologieën en goed gebruik maken van data, nieuwe mogelijkheden creëert en het rendement op investeringen vergroot.”

Wil je weten hoe jouw e-mails beter kunnen scoren?
Bij RapidSugar ervaren we inmiddels dagelijks dat nieuwe interactieve technieken en relevantie op basis van data spectaculaire resultaten opleveren. Gecombineerd met ongelimiteerde creativiteit geloven wij dat dit de winnende formule is voor succesvolle e-mailmarketing. Meer weten? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Lees hier het volledige persbericht en rapport van DDMA.