RapidSugar | Het e-mail performance bureau

Hoe de inbox een todo list wordt

Ondanks dat e-mail met enige regelmaat wordt doodverklaard door ‘kenners’, is het nog altijd één van de meest effectieve online communicatiemiddelen. Er staat de komende tijd echter wat te veranderen.

De Reputatie Cyclus

Een deel van de communicatie via e-mail is de afgelopen jaren overgenomen door andere kanalen als Twitter, Facebook en IM-apps als Whatsapp. Toch zijn er logische redenen waarom e-mail daarnaast prima kan overleven:

  • Je kunt zelf bepalen wanneer je reageert. Je hebt dus meer grip op je tijdsbesteding dan bij instant messaging.
  • E-mail biedt de mogelijkheid tot gestructureerde en weloverwogen berichten, door de opmaakmogelijkheden en de bijna onbeperkte ruimte.
  • In tegenstelling tot de meeste instant messaging-tools, werkt het nog steeds goed als de ontvanger niet aanwezig is.
  • E-mail geeft je de mogelijkheid om belangrijke informatie of conversaties te bewaren als naslagwerk.

De meest gebruikte e-mailclients als Outlook evolueren maar heel langzaam. Webclients zoals Gmail en zeker mobiele apps proberen de toepassing van e-mail wel degelijk te veranderen. Google heeft daar met de introductie van de Priority-inbox in 2010 een eerste stap in gezet. Niet alleen het moment van binnenkomen, maar ook het door Google toegekende belang van de e-mail bepaalt of hij bovenaan de lijst verschijnt. Dat ‘berekende belang’ wordt beïnvloed door het gedrag van de ontvanger bij eerdere mails van de betreffende afzender. De relevantie van de e-mails heeft dus invloed op de positie in de inbox, iets wat even slikken was voor marketeers.

Mailbox

Recent ging de nu al zeer populaire iPhone app Mailbox live. Mailbox is een app die inspeelt op de veranderde toepassing van e-mail. Veel mensen gebruiken hun e-mail vaak als een soort todo lijst. Alleen komt de weergave in de inbox niet overeen met de prioriteiten van een todo lijst. Mailbox geeft je de mogelijkheid die inbox te herschikken en om e-mail op een later moment, als het echt van toepassing is, terug te laten komen. Per binnengekomen mail geef je aan of je hem wil archiveren, verwijderen, uitstellen of aan een zelfgemaakte lijst toe wil voegen. Alles met het doel om de inbox zo leeg mogelijk te houden en alleen e-mails te krijgen op het moment waarop het voor jou nuttig is. Een boekingsbevestiging van een hotel vertraag je bijvoorbeeld tot 1 dag voor vertrek, zodat je dan alle info op het juiste moment paraat hebt.

Deze video laat zien hoe het werkt:

Hype
Er is een behoorlijk hype ontstaan rondom Mailbox. Toen de app begin februari uitkwam kon je je aanmelden voor de wachtlijst. Die explodeerde binnen enkele dagen. En nog altijd wordt de dienst maar langzaamaan uitgerold en staan er enkele honderdduizenden mensen in de rij voor deze app. De vraag is of dit komt door de buzz die er omheen is gecreëerd of dat het wel degelijk goed inspeelt op een behoefte. Zelf gebruik ik de app nu ook een aantal weken en het bevalt mij heel goed. Het wachten is op de toevoeging van meer e-mail accounts. Op dit moment werkt Mailbox alleen met een Gmail-adres. Inmiddels is het bedrijf ruim een maand na livegang overgenomen door Dropbox, dat dus wel mogelijkheden ziet in de toepassing.

Inbox Pro en Sanebox

Een andere start-up die probeert de inbox om te toveren naar een praktische todo list is Inbox Pro. Boris Veldhuijzen van Zanten, onder andere bekend van The Next Web, ontwikkelt daar op dit moment zijn idee om het gebruik van e-mail voorgoed te veranderen. Sanebox is een tool die op een andere manier orde probeert te scheppen in de chaos van je inbox. Door middel van een algoritme bepaalt Sanebox welke mail wel en welke niet de moeite waard is om in je inbox te mogen verschijnen. Het werkt samen met alle grote e-mail clients en is door de verschillende grote techblogs heel goed ontvangen.

Wat moet je hier als marketeer mee?

Alle ontwikkelingen op het gebied van de inbox zijn erop gericht om een snellere verwerking door de ontvanger mogelijk te maken en de minder relevante e-mails te filteren. Relevantie wordt dan bepaald door inhoud en relatie met de afzender, maar ook bijvoorbeeld door timing. Dat is voor de e-mailmarketeer dus een enorme uitdaging. Het belang van een goede relatie met de ontvangers wordt alleen maar groter. Bulkverzending zal steeds minder effectief blijken, omdat die e-mails simpelweg de inbox niet meer bereiken. De sleutel ligt bij vergaande contentsegmentatie en lifecycle campagnes, die inspelen op het juiste moment voor de ontvanger. Het ontwikkelen van een goede contactstrategie wordt dus steeds belangrijker. Het vak wordt er niet makkelijker op, maar door als e-mailmarketeer slimmer met je kanaal om te gaan, liggen er juist nu mooie kansen om heel goede resultaten te behalen. Nu kun je het verschil met je concurrenten maken!