Hieperdepiep: de kunst van de perfecte verjaardagsmail

Hoera, één van je klanten is jarig! Voor de meeste bedrijven is deze vrolijke gebeurtenis hét moment om e-mailmarketing in te zetten. En terecht, want verjaardagsmails doen het altijd goed. Maar bij een goede verjaardagsmail komt wel iets meer kijken dan de klant feliciteren en een fijne dag wensen. Wat maakt een verjaardagsmail succesvol en wat komt daar allemaal bij kijken?

25 x effectiever

Eigenlijk heb je voor een verjaardagsmail maar één essentieel stukje data nodig: de geboortedatum van je klant. En daarin zit meteen het geheim van een geslaagde verjaardagsmail. Een goede mail op je verjaardag is namelijk gepersonaliseerd. Natuurlijk krijg je hem met je verjaardag, maar meer personalisatie is bijna altijd beter. Want hoe specialer de ontvanger zich voelt, hoe eerder hij of zij geneigd is de e-mail te openen. Dat effect valt niet te onderschatten, want wist je dat een verjaardagsmail tot 25 keer effectiever kan zijn dan een standaard nieuwsbrief?

Gelukkig is een verjaardagscampagne gemakkelijker op te zetten dan je denkt. Met de meeste e-mailtools kun je een automatische workflow instellen voor je verjaardagscampagne, zodat je nooit een feestje mist. Je kunt spelen met de timing, door de mail precies of misschien juist één dag voor de verjaardag te sturen. Zo ontdek je al snel wat het beste werkt om op te vallen tussen alle andere felicitaties.

Een verjaardag is geen sales moment

Een verjaardagsmail is uiteindelijk een teken van waardering naar je klant toe. Het is belangrijk dat de e-mail dit gevoel ook echt overbrengt en niet overkomt als een verkapte sales pitch. Geef iets weg zonder iets terug te verwachten, of toon simpelweg je waardering.

Nogmaals: personalisatie is daarbij de sleutel tot succes. Ga verder dan het vermelden van de naam of leeftijd van je klant. Zorg er ook voor dat je boodschap aansluit bij je merk en relevant is voor de ontvanger. Stel jezelf de vraag: "Wat heeft mijn klant aan deze e-mail?"


Vergeet je cadeau niet

Uit een verjaardagsmail kun je veel meer halen dan alleen het eenzijdig feliciteren van je klant. Het is een kans om de emotionele band met je klant te versterken. Bedenk welke boodschap je wilt overbrengen en vergeet niet (het is tenslotte een verjaardag) om een cadeau mee te nemen. Een persoonlijke kortingscode of een gratis product kan ervoor zorgen dat de ontvanger zich gewaardeerd voelt. Daarbij heeft tastbare korting of gratis product vaak meer impact dan abstracte punten op een klantenkaart.

Kun je geen cadeau aanbieden? Geen probleem! Humor is een geweldig alternatief om je klant te verrassen. Een lach tevoorschijn toveren is een boel waard, zeker op een verjaardag!


In deze e-mail nemen we klanten van bol.com een klein beetje op de hak door ze met een knipoog te wijzen op hun leeftijd. Nadat ze hebben gekozen waar ze de kaarsjes mee uit willen blazen zie je dat in deze interactieve e-mail ook écht gebeuren.


Door deze tips te volgen zul je merken dat je verjaardagsmails écht impact gaan maken. Hogere open rates, hogere CTR’s en vooral: meer waardering van je klanten. En dat is, verjaardag of niet, altijd reden voor een feestje!

Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail met een link naar de download.
Oeps, er ging iets fout. Probeer het opnieuw.

Contact

Meer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.