fbpx

RapidSugar | Het e-mail performance bureau

DDMA Email Summit 2018: de hoogtepunten

De DDMA Email Summit was voor RapidSugar een groot succes. We wonnen niet alleen de Battle of the Agencies, maar waren samen met KLM ook genomineerd voor de E-mail campagne van het jaar met de reactivatiecampagne ‘Verdien Je Strepen’ van KLM. Er werden natuurlijk niet alleen awards uitgereikt, de Summit zat ook boordevol inspiratie en nieuwe toepassingen. We hebben de belangrijkste insights voor je op een rij gezet.

Praktische tips

In de ochtend hebben we de presentatie van John Ties van Email on Acid bezocht. In het eerste deel van zijn verhaal somde hij een aantal (over)bekende praktische tips op voor wat betreft deliverability. (zie hier). Het belangrijkste deel van zijn verhaal ging echter over accessibility van e-mail voor mensen met een visuele handicap. Ongeveer 5% van de wereldbevolking heeft een visuele handicap. Bij de opmaak van e-mails wordt met deze groep zelden rekening gehouden. John Ties gaf hier een aantal praktische tips voor zoals het gebruik van een lettertype van minimaal een grootte van 14, voorkom cursieve teksten en gebruik de juiste contrasten met beeld en tekst.

De opkomst van virtuele assistenten zoals Siri of home devices zoals Alexa stipte John ook aan. Deze spraaktoepassingen kunnen, mits juist weergegeven in de HTML, praktisch zijn voor visueel gehandicapten. Maar ook andere doelgroepen maken steeds meer gebruik van een virtuele assistent die e-mails voorleest.

Respect based marketing
Diezelfde ochtend presenteerde Bastian Ernst van Wild Audience zijn respect based marketing filosofie over het optimaliseren van engagement met ontvangers. Ontvangers kopen op basis van een ‘belief system’ en ‘trust’, dus het is belangrijk continu in te spelen op wat je ontvangers geloven. Dit noemt hij ‘belief mapping’. Samen met ‘smart funnel automation’ en een multichannel aanpak, waarbij Wild Audience ook een Bot gebruikt binnen Facebook Messenger, waren dit zijn belangrijkste lessen.

Blijf zelf nadenken
Na de lunch gaf Dela Quist ons een alternatieve en provocerende nieuwe blik op Artificial Intelligence. Hij liet zien hoe mensen van vlees en bloed relevant kunnen blijven in dit nieuwe speelveld. Zijn belangrijkste boodschap was om zelf goed na te blijven denken en niet klakkeloos alles aan te nemen wat uit AI komt. Een machine test bijvoorbeeld domweg alles, ook slechte opties. Zijn tips voor het testen waren om altijd meer dan twee variabelen te testen (bij voorkeur zoveel mogelijk) en dat het testen van onderwerp-regels beter op historische data kan worden uitgevoerd dan met ‘live-testing’. Daarnaast waarschuwde hij voor het maken van hypotheses waardoor veel testen de mist in gaan.

Interactiviteit binnen e-mail

Het hoogtepunt van de dag was – wat ons betreft – de presentatie van Mark Robbins van Rebel Mail. Mark liet ons, op zijn geheel eigen wijze, een scala van nieuwe interactieve mogelijkheden zien binnen e-mail. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Hover effecten op CTA buttons
  • Het gebruik van klikbare sliders en carrousels
  • Gebruik van klikbare tabs waardoor andere content getoond wordt
  • Het kunnen invullen van reviews binnen een e-mail

Zijn voorbeeldcase van Diane von Furstenburg (een high-end modemerk) was indrukwekkend. In een inspirerend modebeeld kan door middel van plus icoontjes meer informatie worden verkregen over de verschillende mode items en direct worden besteld. Ook worden de klikgegevens opgeslagen als profieldata. Dit resulteerde in maar liefst een 72% hogere gemiddelde aankoopwaarde.

Deze presentatie bevestigde ons als RapidSugar nogmaals in onze overtuiging dat interactiviteit binnen e-mail een baanbrekende nieuwe ontwikkeling is. Niet alleen technisch, maar ook creatief en strategisch. Een e-mail kan door deze interactieve mogelijkheden steeds meer functies van een website of app overnemen en wordt daarmee een soort verzonden micro website of app.

Hieronder een voorbeeld van een interactieve carrousel die we voor KLM hebben gebouwd.

Ook tijdens de inspiratiecase van VodafoneZiggo werd dit beeld bevestigd met mooie interactieve toepassingen en dito resultaten.

De geheimen van Gmail
Jordan Grossman van Gmail was de laatste spreker. Google had onlangs al gemeld dat hun technologie AMP (Accelerated Mobile Pages) binnenkort ook binnen e-mail kan worden gebruikt. Deze technologie maakt interactieve toepassingen mogelijk binnen Gmail en zal een verdere boost betekenen voor deze toepassingen. Jordan Grossman gaf verder een exclusieve inkijk in de nieuwe ontwikkelingen van Gmail waar binnenkort meer over bekend zal worden gemaakt.

Zoals ieder jaar presenteerde de DDMA ook de resultaten van de Nationale E-mail Benchmark. In dit artikel lees je alles wat je moet weten.

De aftermovie van de DDMA met een korte impressie van de dag tref je hier:

Meer weten over interactiviteit binnen e-mail?
Wil je meer weten over de interactieve mogelijkheden binnen e-mail en de succesvolle cases die wij als RapidSugar inmiddels hebben opgebouwd? Neem dan snel contact met ons op.