Best of Breed vs Best of Suite: Voor welke marketing automation oplossing kies jij?

Marketing automation tools zijn niet meer weg te denken in je techstack. Bijna al deze tools vallen in de categorie ‘Best of Breed’ (BoB) of Best of Suite (BoS). Maar wat betekent dat? En hoe maak je de juiste keuze tussen deze twee soorten oplossingen? Om jou als marketeer te helpen bij het maken van de juiste keuze (en om te voorkomen dat je een scheve schaats rijdt) leg we je het uit.

Wat is Best of Breed? (BoB)

Best of Breed staat voor een gespecialiseerde softwareoplossing die de beste prestaties levert in zijn specifieke categorie. Zie dit als de Nederlandse schaatsselectie op de Olympische spelen, waarbij elke schaatser gespecialiseerd is in zijn of haar eigen discipline. Er is een groot team van sprinters, middenafstand-specialisten, en marathonschaatsers. Samen zorgen ze ervoor dat Nederland het toernooi domineert. Zo werkt het ook een beetje met BoB. Verschillende softwareoplossingen zorgen er dan samen voor dat jij optimaal kunt presteren. Voorbeelden van software die excelleert in zijn specifieke taak zijn bijvoorbeeld MailterLite en Spotler voor e-mail marketing.

Wat is Best of Suite?  (BoS)

In tegenstelling tot BoB biedt een Best of Suite-oplossing een uitgebreid pakket aan functionaliteiten binnen één softwareplatform. Dit is als het kiezen voor één allround schaatser die alle disciplines aankan, van de sprint tot de marathon. Deze schaatser is meestal niet de sterkste in één van die disciplines, maar hij presteert zeer solide en het houdt de Nederlandse schaatsselectie lekker compact en overzichtelijk. Voorbeelden van BoS oplossingen zijn Salesforce en Selligent, die meerdere facetten van marketing automation onder één dak aanbieden.

Voor- en Nadelen van beide opties

BoB-tools blinken uit in specialisatie en flexibiliteit. Ze zijn vaak beter in staat om te innoveren binnen hun domein en bieden meestal maatwerkoplossingen. Dat klinkt natuurlijk goed, maar aan BoB kleven ook wat nadelen: de integratie tussen verschillende tools kan lastig zijn en het beheer van verschillende systemen wordt al snel complex.

BoS-oplossingen bieden het voordeel van uniformiteit en eenvoud. Ze maken naadloze integratie tussen verschillende marketingfuncties mogelijk en vereenvoudigen het beheer van je klantdata. Echter, ze kunnen op specifieke gebieden minder krachtig zijn dan BoB tools en ze zijn vaak minder flexibel.


Wat is de beste oplossing voor jou?

Bij het kiezen tussen BoB en BoS moet je rekening houden met factoren als specifieke behoeften, budget, benodigde kennis en expertise, en de technologische infrastructuur. Een BoB-aanpak kan nuttig zijn voor bedrijven die behoefte hebben aan zeer gespecialiseerde functionaliteiten. Een BoS-aanpak kan daarentegen ideaal zijn voor bedrijven die op zoek zijn naar eenvoud en geïntegreerde functionaliteiten.

Kjeld of Sven?

Net als voor de Nederlandse schaatscoaches, is er ook voor marketeers helaas geen 'one-size-fits-all’. Voor hen geldt allebei dat ze duidelijke doelstellingen moeten formuleren, moeten snappen waar de sterke, maar ook zwakke punten van de organisatie liggen en op basis daarvan een strategie moeten ontwikkelen. Of je nu gaat voor een topsprinter als Kjeld Nuis (Best of Breed) of een solide all-rounder als Sven Kramer (Best of Suite): zolang je tools kiest die aansluiten bij jouw specifieke behoeften, ga je meedoen om het goud!

Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail met een link naar de download.
Oeps, er ging iets fout. Probeer het opnieuw.

Contact

Meer weten?

Neem contact met ons op, dan kijken we binnenkort samen - en onder het genot van een kop koffie - hoe we jouw data-driven campagnes kunnen opzetten of verbeteren.
Contact
GO!
X

rapidsugar lab mails

Meld je aan

Bedankt voor je aanmelding!
Oops! Something went wrong while submitting the form.